Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt
Allt fler, framför allt unga, väljer bort falukorv och färdigköttbullar och söker sig i stället mot växtbaserad mat.
Den vegetariska marknaden är värd miljarder, och många vill ta ledartröjan.
Beyond Meat och Impossible Foods har lockat stjärninvesterare i USA och livsmedelsjättar som Nestlé och Tyson Foods har gett sig in i matchen om framtidens vegetariska mat. I Sverige har Ikea tidigare meddelat att de första köttfria köttbullarna kommer att serveras på varuhusen i augusti.
Sedan länge har växtbaserade alternativ till kött och mejeriprodukter funnits på hyllorna i mataffären, men efterfrågan ökar snabbt. Dagligvarujätten Ica lanserar nu det nya initiativet Växa, som till 2030 ska halvera klimatavtrycket från försäljningen genom en omställning till mer vegetariskt.
- Vi vill ta ansvar för att öka utbudet och stimulera innovation, vi tror att det behövs mer förädling. Vi har en möjlighet att koppla ihop aktörer i livsmedelskedjan, hitta svenska, innovativa produkter som är goda och hittar ut i butikshyllan, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.
En viktig del för butikskedjan är att öka andelen växtbaserade produkter som är producerade i Sverige.
– Vi har en ganska stor andel import av växtbaserad mat, och precis som när det gäller kött eller mejeriprodukter vill vi öka andelen svenskproducerat. Hittills har mer fokus legat på svenskt kött, säger Anders Svensson.
Att det behöver satsas på produktion och förädling av växtbaserad mat är tydligt, enligt Cecilia McAleavey, ordförande för den nystartade branschorganisationen Växtbaserat Sverige. Framför allt saknas förädling av svenska råvaror till växtbaserat protein, menar hon.
– Det produceras inte i närheten tillräckligt för att möta den växande efterfrågan. Sverige har ett gyllene tillfälle att positionera sig som en exportör, men vi behöver bli mycket bättre på odlingen och framför allt förädlingen av exempelvis potatis, spannmål och baljväxter som gula ärter och åkerböna.
Förädling är ett nyckelord både hos Ica och Växtbaserat Sverige. Kunderna verkar snarare vilja ha färdiga morotsbiffar än att köpa morötter. Anders Svensson nämner just färdigrätter som ett område man vill jobba mer med inom ramen för den nya satsningen.
– De flesta växtbaserade måltidslösningar som finns i dag är producerade utanför Sverige, säger han.
TT: Vilka är de största utmaningarna i att få till detta?
– Det första är att få de olika delarna i kedjan, från bonden till de innovativa företagen och förädlingen att hitta varandra. Den andra är att i dag redan hårt pressade jordbrukare ska få förutsättningar att ställa om och producera andra grödor än idag. Exempelvis behöver vi odla mer baljväxter i Sverige, säger Anders Svensson.
TT: När kommer resultat att synas på butikshyllan?
- Det kommer att ta ett tag, det här är ett långsiktigt projekt för oss.
Varken Svensson eller McAleavey nämner kundernas preferenser som en utmaning. Det verkar alltså inte vara speciellt svårt att få kunderna att välja bort köttet.
– Efterfrågan på växtbaserat är mycket stark och snabbt ökande. Det är ingen trend, utan ett skifte i hur människor konsumerar mat. Grunden är att framför allt de unga konsumenterna blivit mer medvetna om matens påverkan på hälsa och klimat, säger Cecilia McAleavey.
Marknaden för växtbaserade varor i Sverige beräknas vara värd runt två miljarder kronor, men det är en siffra som växer snabbt. För växtbaserade mejeriprodukter som havremjölk och sojagrädde har marknaden vuxit med 20 procent årligen, och motsvarande siffra för köttalternativ är 15 procent.
– Politiker och livsmedelsföretag måste bli medvetna om att andra länder satsar stenhårt på att positionera sig på denna snabbt framväxande marknad. Om inte Sverige satsar kommer det bli andra som odlar, förädlar, kommersialiserar och säljer produkter som lika gärna hade kunnat göras här i Sverige. Det är lite guldrusch över det, säger Cecilia McAleavey.
Marknaden för växtbaserad mat
|
Källa: TT