Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"
Den pågående coronaepidemin slår hårt mot flera branscher just nu och små livsmedelsproducenter som levererar till restaurang- och besöksnäringen drabbas extra mycket då affärerna mer eller mindre över en natt upphört.
Kajsa Leander på Berga bruk musteri & äppelodling tillsammans med Lena Ryberg-Ericsson på Köpings musteri & Bergs äppelgård valde därför att, tillsammans med ett 50-tal producenter, i en debattartikel på Expressen vädja direkt till den svenska dagligvaruhandeln om att nu ta in lokala varor för att på så vis hjälpa en hel bransch som i många fall befinner sig på ruinens brant.
– Många av oss mindre matproducenter har nu förlorat all försäljning, det är en katastrof och en ekonomisk kris som kommer att leda till konkurser, säger Kajsa Leander på Berga bruk musteri & äppelodling som till stor del levererar till premiumkunder och besöksnäringen till Fri Köpenskas systertidning Food Supply.
Responsen på artikeln blev både snabb och direkt. Bara timmar efter publicering svarade Lidl på debattartikeln både genom ett svar på Expressen, men även via ett pressmeddelande.
– Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera snabbt. Vi har sedan lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men coronakrisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan. Jag uppmanar landets alla bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig så vi kan inleda en dialog om eventuellt samarbete, säger Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige i pressmeddelandet.
Även andra aktörer som Axfood och Ica har svarat och sagt att de vill hjälpa de lokala producenterna. Till stor glädje för Kajsa Leander.
– Det var fantastiskt att de var så pass snabba. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle bli ett sånt här genomslag, det är otroligt vilken effekt den här artikeln har fått, säger hon.
Nu arbetar Kajsa Leander på att även få till liknande lokala upprop för producenterna för att få till fler samarbeten med dagligvarubutikerna.
– Det viktigaste är att ta in produkterna och marknadsföra dom, jag tror den svenska konsumenten är öppen för det lokala och att det finns ett värde i det även om det kanske kostar lite mer, konsumenterna vill också se en förändring, säger hon och fortsätter:
– Jag hoppas att om dagligvaruhandeln tar in våra ekologiska drycker, då kanske jag till och med kan öka produktionen och anställa mer personal. Om vi gör rätt nu så kan vi ändra den här jobbiga situationen till något positivt.