”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”
Replikskiftet mellan Food & Friends vd Lennart Wallander och Ica Sveriges vd Anders Svensson inleddes med en krönika av Wallander: ”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”. Anders Svensson svarade: ”Ica prioriterar dialog med restaurangbranschen”.
Här nedan följer Lennart Wallanders senaste replik.
Hej Anders,
Tack för ditt svar och löfte om att prioritera en fortsatt dialog med restaurangbranschen. Jag tror dock att vi måste lämna fasen att prata och gå till handling, och att det måste ske nu.
Det här är din chans att visa kraften i Icakonceptet med fria handlare. Visa att de inte är fastlåsta i centrala kedjekoncept utan att de har möjlighet att skapa lokala lösningar utifrån hur restaurangutbudet ser ut runt dem. Ett bra exempel är Ica Maxi universitetet i Örebro som säljer mat från sina lokala restauranger. Bra där!
Vad mer? Enligt en rapport från HUI i fredags har en stor ökning skett inom den digitala mathandeln, och de ”har översvämmats med ordrar under den senaste tiden”. Även i den här kanalen behövs samarbeten med restauranger skapas och göras synliga.
Det ni kan göra centralt på Ica är att skapa en ”Ica restaurangportal” där restauranger kan ansluta sin meny till lokala butikers utbud. Här ska restaurangerna naturligtvis profileras med sina namn och koncept för att motivera priset, det är skillnad på ”Köttbullar med brunsås” och ”Restaurang Prinsens hemtrillade köttbullar”.
Restaurangernas mat ska antingen köras hem till kunden med Foodora, Volt, Uber Eats eller med Icas nätleveranser, alternativt levereras till butik för avhämtning med click and collect. Restaurangerna har också en uppgift i detta; med att skapa take awaymat till rimligt pris. det måste även bli en marginal över till Ica i affären.
En del av vad man betalar för på restauranger handlar om inredning, stämning och service, det kan ni glömma i det här. Det ni kan erbjuda är god mat lagad med kunskap och kärlek på råvaror av restaurangklass. Jag är övertygad att många gäster saknar den matupplevelsen i dessa tider, och skulle vara beredda att betala för att få äta den maten i sina hem. I rådande situation skulle det här bli en win-win för båda parter.
Och återigen handlar denna krönika inte uteslutande om Anders Svensson på Ica, utan även vad som görs av Magnus Johansson på COOP, Klas Balkow på Axfood, Håkan Åkerström på Bergendahls samt även Johan Lagercrantz på Mathem och övriga näthandlare av dagligvaror.
Anders, en vacker dag kommer vi att mötas på ett annat sätt än i var sin hörna av en krönikekolumn. Då ska jag bjuda dig på en fantastisk lunch på en restaurang och tacka för den insats som Ica har gjort och berömma er för att vara ett föredöme för branschen när det behövdes våren 2020.
#stöttarestaurangbranschen
Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends
Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.