”Fler kvinnor i ledningen för branschen framåt”
Med internationella kvinnodagen, som inträffade nyligen, i åtanke funderar jag på vår bransch. Jag såg nyligen en lista över vd-löner hos våra största dagligvarukedjor. Alla är välbetalda men jobbet innebär både slit och ansvar, de är värda varenda krona om ni frågar mig.
Vad jag reagerade på var istället att listan bara innehöll män. Inte en enda kvinnlig vd! Reaktionen växte än mer när jag sedan läste Fri Köpenskaps genomgång av kedjornas hållbarhetsrapporter. Andelen kvinnor i de stora kedjornas ledningsgrupper varierar från 49 procent ända ner till 24 procent.
Detta i en bransch där forskningen visar att hela 73 procent (!) av köpbesluten fattas av just kvinnor. Något vi på Retail Academics också ser tydligt i våra undersökningar. När vi pratar med shoppers i butik så är alltid kvinnorna i klar majoritet.
En bransch som utmanas av förändrade shoppingbeteenden, stenhård konkurrens och pressad lönsamhet sitter här på en lågt hängande frukt. Det finns uppenbarligen massor att göra på jämställdhetsfronten, tänk vilken outnyttjad potential!
Låt oss titta på vad forskningen säger:
- Jämställda bolag är välmående bolag, det finns en positiv korrelation mellan jämställdhet och lönsamhet. I en mängd rapporter kan vi läsa att jämlika bolag har en genomsnittligt bättre tillväxt.
- Mångfald gör alltid gruppen bättre. Med olika infallsvinklar har den diversifierade gruppen tillsammans större sannolikhet att komma fram till rätt beslut än den homogena gruppen.
- Kvinnor är i majoritet vad gäller högre utbildning. Det går helt enkelt generellt sett bättre för flickor i skolan, de presterar bättre och får högre betyg. Här finns en högst intressant kompetenspool att ösa ur för företag som väljer att rekrytera och befordra kvinnor.
Jag tror att vi alla skriver under på att det är bra att företagandet speglar det samhälle vi bor och verkar i. Jag tror och hoppas att det sker många bra initiativ som driver utvecklingen i rätt riktning. Som medelålders vd för ett företag i ett betydligt mindre sammanhang är jag såklart en del av problemet och när jag lyfter frågan på kontoret – där många är kvinnor – så märker jag att frågan skaver. Här har vi oerhört mycket att jobba med. På vårt eget kontor, i branschen och som samhälle i stort.
Men låt oss vända på perspektivet igen och se till den fantastiska potential vi har för att lyfta vår affär. Fler kvinnor på ledande positioner kommer att föra branschen framåt. Ska vi komma överens om att först i mål blir vinnare på marknaden? Lycka till!
Patrik Thulin, vd Retail Academics
Artikeln är en del av vårt tema Krönika.