”Att inte våga testa innebär en större risk”
Growth är på allas läppar. Men vad är det egentligen? Och är det möjligt för FMCG att anamma detta? Och vad hände med den där magkänslan egentligen?
Growth är till mångt och mycket ett mindset. En inställning till sin organisation, till sina medarbetare, till sina kunder och till sin affär. Att arbeta med growth är svårt. Alla vi som arbetar inom FMCG i Sverige vet ju att det är svårt att rucka på inrotade strukturer. Strukturer, kunder och medarbetare är ju också det som bär affären och att rucka på dessa medför en risk. Att inte göra det medför en ännu större risk. Risken att hamna i bakvattnet på någon som gasar och vågar testa.
Vi övergår till att kalla ett growth mindset för att tillväxttesta. För det är precis det som det handlar om. Testa, samla data, testa igen. Vad funkar bäst? Det är svårt. Inga givna svar finns. Framför allt svårt för övertygade ledningsgrupper som tror sig veta allt, det vill säga butikschefer, inköpschefer, marknadschefer och vd.
Gamla sanningar i ledningsgrupperna riskerar att bli även morgondagens sanningar. Det är inte bra. Grunden för vårt hur behöver ses över. Många FMCG-bolag är helt enkelt inte organiserade för att kunna arbeta med att tillväxttesta. Man måste våga göra saker på ett nytt sätt och sedan kunna mäta effekt av insatser.
Det är också just här som magkänslan kommer in. Det handlar också om rätt data. För att kunna mäta behövs så kallade ”crawlers” – ett digitalt ”klister” för att kunna följa den digitala trafiken. Resultaten behöver synkas med CRM-systemet så att man får en så hel vy som möjligt av sina kunders mönster. Här är det bra att ha koll på sin omvärldsbevakning för att tyda rörelsemönster och mäta effekt, digitalt såväl som fysiskt av olika typer av strategier.
För att klara av detta behöver nya organisationsstrukturer bildas. Rasera murarna mellan inköp/försäljning och marknad. Bilda testgrupper med en mix av inköp/försäljning, marknad, butik, logistik. Sammansättning av grupperna är av stor vikt – dynamisk och oväntad.
Testgrupperna testar sedan aktivt olika nya grepp och med hjälp av så kallade dashboards så ger datan oss svaren på vad som funkar och inte. Magkänslan leder oss i testarbetet och datan svarar på vad som biter. På det här sättet går det att arbeta metodiskt med tillväxttestning.
FMCG i Sverige behöver bli mer agilt och dynamiskt i sitt förhållande till kund och medarbetare. Kunden och personalen, det är vägen till framgång. Släpp aldrig det perspektivet.
Våga tillväxttesta!
Therese Lundquist är entreprenör och rådgivare inom growth med 25 års erfarenhet från retail och FMCG.
Artikeln är en del av vårt tema Krönika.