Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds
Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för marknad, kommunikation och hållbarhet.
– Det har varit fem år där vi på Coop har gjort en spännande varumärkesresa bestående av bland annat nya reklamkoncept, nya tydliga butiksformat och ett utvecklat medlemsprogram. Vi har parkerat oss i toppen av de mest hållbara varumärkena i Sverige, samtidigt som vi tillsammans med Lotta Lundgren har visat att reklam kan vara både folkbildande och underhållande. Jag vill tacka alla medarbetare som varit med och gjort allt detta möjligt och ser fram emot att byta till en roll där jag lämnar det dagliga engagemanget för en mer rådgivande roll, säger Björn Larsson i en kommentar.
Han kommer att fortsätta stötta Coop Sverige i en strategisk roll med fokus på tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.
– Björn är en orädd marknadsdirektör och vår reklam och kommunikation har under de senaste åren både stuckit ut och förflyttat Coops varumärke i linje med vår vision att vara den goda kraften i mat-Sverige. Jag har förståelse för att Björn vill dra ner på sitt dagliga engagemang, men är glad över att han fortsätter i en ny roll, där vi kommer kunna dra nytta av hans stora kunskap om varumärkesfrågor, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.
Björn Larsson började på Coop i januari 2015 som affärsområdesdirektör för marknad. Rekrytering av en efterträdare till Björn är påbörjad. Marie Wedin, som tills nu varit marknadschef på Coop, kommer att vara tillförordnad direktör för marknad, kommunikation och hållbarhet.
Artikeln är en del av vårt tema På nytt jobb.