23948sdkhjf

Gym drar kunder till matbutiker

Lennart Wallander i en krönika om hur gymmen och matbutikerna tillsammans kan lösa kundernas behov.

Varför ska man egentligen gå till en butik för att handla mat? När jag veckohandlar en matkasse på nätet så levereras den samma dag, till ett pris som slår butikerna på Kungsholmen, uppburen till femte våningen, utan fraktkostnad.

I dag är matkategorin en eftersläpare där e-handel bara utgör 2 procent av totalen, men varför skulle det inte växa på samma sätt som för andra branscher? Enligt HUI ligger sporthandeln på 9 procent, modehandeln på 14 procdent, elektronik på 26 procdent och bokhandeln (där Amazon började sin framfart) på 49 procent.

Även jämfört med andra länder så ligger vi efter i utvecklingen. Enligt Statista så ligger den digitala andelen av FMCG-handeln i Frankrike på 5,6 procent, Storbritannien på 7,2 procent, Japan 7,7 procent, Kina på procent och Sydkorea på 19,1 procent. Och det står inte stilla, enligt Eurostat så har e-handeln av mat fördubblats i Europa de senaste tio åren.

De matbutiker som inte arbetar med den digitala utmaningen är inte med i matchen.

Så vad kan matbutikerna göra som inte Amazon kan möta med ettor och nollor? Eftersom du redan läst alla mina andra krönikor om bland annat att skapa upplevelser, erbjuda restauranger och öppna matlagningsskolor så ger jag dig i dag en ny spaning: Gym.

Jag menar då inte att köra workoutpass i mejeriavdelningen, även om det vore en lockande bild, utan att skapa samarbeten med träningsställen. I gymsektorn är Sveriges utveckling motsatt till de tidigare håglösa siffrorna; enligt EuropeActive är vi ledande i Europa med andelen som har löst gymmedlemskap på 22 procent och en fortsatt tillväxt på 2 procent.

I USA har matkedjorna börjat experimentera med att använda gymmen som dragare. Matkedjan Hy-vee har skapat ett partnerskap med det globala träningskonceptet Orangetheory, ShopRite har en egen avdelning där det tränas Zumba, och Whole Foods (som bekant ägs av Amazon) erbjuder pass med barre (balettstång), spinning och yoga i sin butik i Austin, Texas. Trenden för gymmen är att öka tillgängligheten, och de arbetar nu med mindre format på oväntade platser så som flygplatser, shoppingcenter och matbutiker.

Och det behöver inte bara handla om kroppsbygge, det kan även handla om att utveckla det inre. I London tar kedjan The Self Space över igenbommade butiker på shoppinggator och erbjuder ”en bra konversation med en kvalificerad person”. En PT för själen som måste besökas.

Varför ska man gå till en butik för att handla mat? När jag gjort ett pass på nya Sats på Flemminggatan ligger Ica Kvantum på vägen ut. Jag svänger in och handlar, när jag kommer hem är kvällens middag löst.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.218