Hemköp orosmoln inför Axfoods rapport
Dagligvarubolaget Axfoods rörelsemarginal väntas ha kunnat öka något under det fjärde kvartalet, delvis med stöd av enkla kostnadsjämförelser för Hemköp och för koncernen. Hemköp står dock inför en del fortsatta utmaningar, enligt bankanalyser.
"Vi förväntar oss att jämförbar försäljningstillväxt mot föregående år för Hemköp förblir relativt låg, tillbakahållen av ökad online- och offline-konkurrens. Vi tror också att detta kommer att tynga koncernens resultat under 2020", skriver Nordea i en kommentar inför Axfoods bokslut.
Kepler Cheuvreux bedömer i sin tur att Hemköp borde kunna återhämta sig avseende lönsamheten och återta tillväxtmomentet över tid, men håller med om att hård priskonkurrens tillsammans med kostnader för online-expansion begränsar utvecklingen.
Axfood har emellertid en stark fördelaktig trend i sin operativa miljö, där ett ökat "prisvärdefokus" gynnar lågpriskedjan Willys, som har en stark position i segmentet, menar Kepler Cheuvreux.
Enligt Infronts sammanställning av tre analytikers prognoser väntas Axfoods nettoförsäljning ha ökat 6 procent till 13,1 miljarder kronor fjärde kvartalet.
Rörelseresultatet spås ha ökat till 509 miljoner kronor (425) och marginalen väntas ha förbättrats till 3,9 procent (3,4) under kvartalet.
Lågpriskedjan Willys väntas under fjärde kvartalet ha ökat rörelsemarginalen till 4,2 procent (3,8) och Hemköps marginal spås stiga till 3,2 procent (2,3), enligt Infronts estimat.
Utdelningen väntas, enligt Infront, behållas oförändrad på 7:00 kronor per aktie (7:00).
Rapporten kommer torsdagen den 6 februari klockan 7.00. En presskonferens inleds samma dag klockan 9.00.