Banbrytande chefredaktör avliden
Fri Köpenskap tidigare chefredaktör Jan Börjesson har avlidit. Under 1970- och 1980-talet var han en stark profil och förnyare av tidningen. Först som redaktionschef, därefter som chefredaktör och förlagschef.
Under hans period präglades svensk ekonomi i allmänhet och svensk dagligvaruhandel i synnerhet av detaljregleringar som hindrade den fria köpenskapen.
Jan Börjesson bidrog verksamt och framgångsrik till att tidningen drev en kampanj för fria affärstider, vilket idag är en självklarhet och innebär att vi kan handla mat även på söndagar och sena kvällar.
Han drev också på för att stärka konkurrensen inom dagligvaruhandeln, som då helt dominerades av Ica och kooperationen. Främst genom att stödja den framväxande lågprishandeln och därmed också bana väg för frifräsare i branschen och bildandet av nya rikstäckande lågpriskedjor.
Jan Börjesson utvecklade Fri Köpenskap till en affärstidning och introducerade bland annat Månadsanalysen och Säljbarometern varje månad och den uppmärksammade topplistan över Sveriges största dagligvarusäljare, som från början omfattade 50 butiker och senare utökades till 150-i-topp.
Han var en stilsäker skribent och hans krönikor varje vecka under vinjetten I backspegeln var oerhört populära bland läsarna.
Jan Börjesson hade också en bakgrund som reseledare och utvecklade en avdelning med mässresor och studieresor för handlare och deras anställda.
Efter tiden på Fri Köpenskap blev han entreprenör inom media. Han startade bland annat Fast Food, en tidning för den snabbt växande snabbmatsmarknaden och bland annat tog han intitiativet till Pizza-SM
Han fortsatte att regelbundet medverka i Fri Köpenskap som krönikör, ända fram till för några år sedan.
Jan Börjesson blev 82 år.
Åke Rosengren,
mångårig medarbetare på Fri Köpenskap, chefredaktör 2007-2015