”Greta ser dig – dags att tänka om”
Räddningen för planeten, om det inte redan är för sent, kommer att vara Generation Greta. I vår undersökning ”Matrapporten 2019” har vi frågat vad konsumenterna känner klimatångest för. 31 procent får det av utlandsresor, 38 procent av importerad mat och 56 procent av plastemballage. Bryter man ned detta på åldersgrupper så ökar staplarna ju lägre ned i åldrarna man går. Enligt McKinsey anser nio av tio av dem som är födda 1995–2010 att företag har ett ansvar att ta itu med miljömässiga och sociala frågor. Det påverkar så klart deras konsumtion. Två tredjedelar bojkottar företag som inte lever upp till deras standard.
Om handeln inte ska tappa nästa generation kunder måste butikerna förändras. Och ja, jag vet att den största klimatpåverkan sker i själva produktionen, men vad gör ni som märks och syns i butikerna?
Hjälper ni kunderna att gå över till att äta grönare? Enligt en ny undersökning från Orkla så blir endast 22 procent inspirerade att välja vegetariskt när de handlar, ett uselt betyg.
Nyss hemkommen från London tittar jag avundsjukt på hur butikerna där underlättar för kunderna att äta grönare i en tid när vi eftersöker allt mer hjälp. Här underlättar butikerna genom att skala, hacka och kombinera råvaror så att de är redo för pannan. För de som vill ha ännu mer hjälp finns det vegetarisk färdigmat som Marks & Spencers ”Plant Kitchen” på olika avdelningar i butiken som hela tiden utgör ett grönare alternativ.
Hjälper ni kunderna att minska mängden plast? Det är ett faktum att man säljer fler tomater om de packas i ett tråg, men vi är passé med sådana tankar. Waitrose har tillsammans med rörelsen Unpacked börjat experimentera med att sälja i lösvikt, där kunderna förväntas ta med behållare. Detta minskar dels förpackningsmängden och dels volymen på köpen, där man kan köpa exakt efter behov och därmed minska svinnet. Enligt Unpacked kan man spara upp till 50 procent av CO2-utsläppen genom att handla utan förpackningar.
Hjälper ni kunderna att välja rätt? Jag vet inte utifrån vilka principer de olika kedjorna utvecklar sina planogram, men utgår från att Wikipedias definition ”en modell som bestämmer placeringen av produkter i butiken för att maximera försäljningen” stämmer. Är vi inte förbi detta? Det är dags att tänka om och ge de produkter som gör minst åverkan på planeten de bästa placeringarna och kampanjtorgen
Det här är naturligtvis långt ifrån allt som måste göras, men det måste gå åt det här hållet. Greta ser dig.
Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends
Artikeln är en del av vårt tema Krönika.