23948sdkhjf

De vill leverera matkassar inom en timme

Nytt företag testar hyperlokal lösning för snabba leveranser.

Vembla är företaget vars affärsidé är att erbjuda kunderna leveranser av dagligvaror inom en timme från beställning. Just nu testar det ett år gamla företaget sin snabba och hyperlokala e-handelslösning.

Det Vembla gör är att de agerar som en sorts mellanhand mellan butikerna och kunderna . En kund lägger en beställning via Vemblas app eller hemsida, varpå en frilansare utför själva leveransen, inom en timme.

– Vi brukar beskriva oss som Ubereats för livsmedel. Det finns ett antal liknande lösningar i andra delar av världen men ingenting som gör just det i Sverige idag, säger Sunil Dutt, vd och medgrundare av Vembla till Fri Köpenskap.

I appen kan kunderna välja mellan flera olika butiker i närområdet, både butiker som samarbetar med Vembla, men även butiker som inte är anslutna.

Snabbheten är den stora konkurrensfördelen för Vembla enligt Sunil Dutt som menar att företaget inte är en konkurrent till de stora kedjorna och deras egna e-handlar, utan snarare en möjlighet till merförsäljning.

– Kunderna vill ha sakerna direkt men beställer man idag får man kanske hem det om två dagar, det går inte så snabbt som man vill, säger han.

Även priset hoppas Vembla ska bli konkurrenskraftigt i jämförelse med dagens e-handelslösningar.

– Nu tar vi en marginal per produkt men tanken är den premien ska gå ner mot noll; då det ger butikerna merförsäljning, så att det i slutändan är de som står för kostnaden. Det är där vi har vår primära inkomstkälla idag men sen kan vi även samla in kunddata och se var produkterna säljs och vilka som köper dom, vi kommer ha väldigt bra data som går att sälja vidare på aggregerad nivå samt att vi kan nyttja datan för eget bruk för att förbättra kundupplevelsen.

Betan är tänkt att pågå till september i centrala Stockholm och Vembla har planer på att expandera vidare efter det.

– Eftersom vår modell är hyperlokal går den att applicera även på mindre områden som närkommuner och närförorter, det handlar bara om att optimera butiker till antalet kunder till antalet frilansare, säger Sunil Dutt och fortsätter:

– Vi börjar med Stockholm, sen breder vi ut oss i Storstockholm och senare i hela Sverige. Vi rör oss snabbt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047