Brittiska dagligvarukedjor backar – lågprisaktörer tar andelar
Brittiska dagligvaruaktörer tappade på Londonbörsen under tisdagsmorgonen efter att statistik visat att försäljningen minskat.
Enligt statistik från Kantar sjönk livsmedelsförsäljningen i Storbritannien med 0,5 procent under en period om tolv veckor, som sträckte sig fram till den 14 juli, i jämförelse med samma period föregående år, rapporterar Reuters.
Nedgången var den första i sektorn sedan juni 2016.
Bland de brittiska bolagen sjönk Tescos försäljning 2 procent medan Sainsbury's, Asda och Morrisons visade försäljningsminskningar om 2,3, 2,0 respektive 2,6 procent.
De ovannämnda aktörerna tappade marknadsandelar till de tyska konkurrenterna Aldi och Lidl som ökade försäljningen med 6,7 respektive 7,0 procent.
På Londonbörsen sjönk Tescoaktien 3,1 procent i den tidiga tisdagshandeln och Sainsbury's var ned 1,1 procent.