Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”
Axfood har sedan länge varit tyst om sin e-handelsandel. Nu väljer Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow att släppa siffran.
– Under första kvartalet omsatte vi 334 miljoner kronor på nätet vilket är en omsättningsökning på 35 procent mot kund, berättar han för Fri Köpenskap.
Jämfört med Axfoods totala omsättning på nästan 12 miljarder kronor motsvarar det dryga tre procent, vilket alltså är ungefär en procent mer än marknaden.
– Vi har haft en bra utveckling av Mat.se och rullat ut e-handeln till fler Willys-butiker vilket har varit högst delaktigt i den ökningen.
Under första kvartalet erbjöd sex nya Willys-butiker e-handel och sedan månadsskiftet erbjuder därmed 62 Willys-butiker på 33 orter e-handel. Det är 22 fler butiker och 11 fler orter än vid utgången av första kvartalet förra året. Under 2019 planeras fortsatt utrullning av e-handel till ytterligare fyra städer. Hemköps e-handel erbjuds i 18 butiker på 8 orter.
Hur e-handelsfördelningen mellan de tre kedjorna Mat.se, Hemköp och Willys ser ut vill han däremot inte berätta.
– Det jag kan säga är att alla har en bra tillväxt på nätet och att Willys hade en väldigt bra tillväxt under kvartalet.