Duni vinner på prishöjningar
Dunis försäljningsökning på 17 procent under det första kvartalet 2019 medför att bolagets omsättning har passerat 5.000 miljoner kronor de senaste 12 månaderna.
Det skriver vd Johan Sundelin i delårsrapporten.
"Vi ser en bred tillväxt på nästan alla geografiska marknader. När det gäller
produktområden har vi fortsatt bra tillväxt inom premiumservetter samt en
mycket stark tillväxt inom hållbara förpackningar. Produktområdet dukar
fortsätter att utvecklas negativt", skriver han.
Det operativa resultatet i kvartalet uppgick till 93 miljoner kronor (90) och
motsvarande marginal blev 7,3 procent (8,4).
"Flera delar av vårt pågående program för att stärka marginalen gav effekt
redan i det första kvartalet", kommenterar vd och lyfter fram prishöjningar,
effektiviseringsprogram.
Prishöjningarna är nu till största delen genomförda enligt plan.
Kapacitetsbrist på distributionsmarknaden har dock medfört ökade
distributionskostnader vilket i sin tur gjort att Duni under första kvartalet
inte sett någon positiv nettoeffekt av bolagets initiativ att förbättra
logistikflödet.
Massapriserna i det första kvartalet har varit 10 procent högre än motsvarande
kvartal förra året men har uppvisat en sakta vikande trend.
"Under det andra kvartalet kommer Dunis priskompensation mot marknaden vara
fullt genomförda. Förutsatt stabila massapriser kommer det bidra positivt på
resultatet under kvartal 2", säger Johan Sundelin.