Krönika: Gör det enkelt om du vill ta tillbaka matkronan
Uteätandet fortsätter att öka i Sverige. År 2016 bestod Måltidskronan – en fördelning hur vi använder våra matpengar – till en tredjedel (32,7 procent) av food service, det vill säga mat och dryck köpt på restaurang, kafé, fastfoodställe med mera. Under 2017 ökade food service med 4,9 procent i värde medan retail bara gick fram 2,4 procent, vilket betyder att retail tappade ännu mer andelar. Allt enligt Joakim Browall på Delfi Marknadspartner.
Denna trend kommer att fortsätta hålla i sig. I vår egen undersökning Matrapporten 2018 ser man hur uteätandet är betydligt mer etablerat bland unga: 26 procent av 15–24-åringarna äter ute minst en dag i veckan jämfört med endast 10 procent av de över 55 år. Även om saker förändras när man skaffar familj brukar tumregeln ”Nya generationer = nya vanor” hålla.
Varför har då food service vunnit och retail förlorat?
För att food service har tagit fasta på varje marknadsförares grundregel: Gör det enkelt att köpa. Den stora tillväxten på restaurangmarknaden har inte skett bland restauranger. Tillväxten har skett främst med enklare serveringar så som kafé och fast food, medan fina krogen har knutit upp slipsen och gjort om sig till en bistro. Alla har i större utsträckning tid, råd och känner sig välkomna på krogen.
I England har matvarubutikerna länge utvecklat lösningar för att göra det just enkelt att handla, laga och äta. Kan någon svara på varför det inte går att köpa färskt potatismos i Sverige, varför blir man hänvisad till att koka och mosa själv? På Marks & Spencers Foodhall finns mashed potatoes i kyldisken i varianterna naturell, cheddar, kålrot och med rosmarin och vitlök. Skippa tårarna och välj lök som redan är strimlad eller hackad, antingen gul lök eller rödlök. Pumpor säljs skalade och tärnade. Hummer finns rensad, delad och serverad med en lagom mängd sås som inte ger en halvfull burk som möglar i kylen. Champinjoner säljs fyllda med ost och kryddor redo att skjutsas in i ugnen.
De har sett behovet av hälsosamma snacks och säljer skurna morotsstavar med en lagom mängd hummus att dippa i. Och de var långt före med färdigskurna fruktsallader, grönsaksbaser till köttfärssås och svarvade rotfrukter som utmanade pastan. Med en klick kryddsmör till.
Den vanligaste kritiken mot dessa färdiglösningar handlar om mängden förpackningsmaterial, men nu har M&S startat ett initiativ att minska mängden plast drastiskt under 2019.
Ska matbutikerna ge restaurangerna en match om måltidskronan handlar det om att se konsumentens behov och utmaningar, till exempel tid och kunskap. Gör det enkelt för dina kunder att vara dina kunder.