Så tog vi oss genom skärselden
Att adressera de lågt hängande frukterna är lätt. Så står det i en Harvard Business Review artikel om ständiga förbättringar från november 2018. Vi har som företag verkligen gjort resan. Sedan 2013 har vi arbetat med ständiga förbättringar.
Reflektionen är att i början är det alltid lätt att plocka de lågt hängande frukterna, bara man vill. Över tid handlar det helt och hållet om laget, andan och de långsiktiga målen. Att skapa tydlighet kring vad vårt ursprung är och varför vi finns.
Våra ständiga förbättringar i dag jämfört med då (2013) har helt olika fokus. Då handlade det bara om att rädda bolaget och återskapa ett positivt kassaflöde utan reflektion på något annat. Det gjorde vi främst genom traditionella effektiviseringar. Vi gjorde det riktigt bra men det är inte det som gör den stora skillnaden för att få lov att finnas på svensk matmarknad.
Det var tufft och ingen i organisation njöt av vad vi gjorde. Vi alla visste att om vi inte gör det så finns vi inte. Det var vår drivkraft att fortsätta.
Det är alltid intressant att titta tillbaka och stanna upp och fundera. Hade vi inte målinriktat och med systematisk uppföljning plockat de lågt hängande frukterna, då hade vi inte fått chansen att i dag vara med och reformera svensk dagligvaruhandel. Den chansen vill vi ju ta, för i den ligger vår möjlighet.
Vårt ledarskap genom att uppmärksamma de små förbättringarna varje dag har gjort det tydligt och viktig att det går att ständigt bli lite bättre i sin egen vardag, varje dag. Vi har långt kvar innan vi är bäst. Vi vinner lite varje dag, vilket är en drivkraft som är nog så stark när man en gång har legat ned och nästan varit uträknad. Då är de små segrarna som de stora världsrekorden. Jag känner mig fantastiskt stolt över att få vara med i ett lag som så tydligt tillsammans har tagit sig igenom skärselden och som i dag vädrar morgonluft. Vi vet alla att den som står högst upp på pallen idag har bara en väg att vandra.
Vi har en dröm om att bli bäst på det vi gör. Vi tror att det är ett mål som är möjligt eftersom framtiden är i ständig förändring, inte minst för oss som säljer dagligvaror. Vi har bestämt oss för att våra ständiga förbättringar handlar endast och allenast om att göra kundens resa genom livet till den bästa någonsin. Vi ska underlätta våra kunders matvardag. Vi ska skapa nyfikenhet på att vi har bättre mat, hållbarare mat, hälsosammare mat och ganska snart billigare mat men framförallt, vi hjälper dig att skapa matglädje där du vill äta.
Vårt ursprung är drivet av att vi ägs av våra kunder. Delningsekonomin kommer att göra skillnad i svensk matmarknad.
Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.