Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"
Kinnevik ser en långsiktig potential i en dagligvarumarknad i förändring. Synergier finns också mellan Kinneviks olika innehav på området.
Det sade bolagets vd Georgi Ganev vid torsdagens rapportkonferens efter att
Kinnevik presenterat sitt bokslut och köpt 38 procent i online-matbutiken
Mathem för 0,9 miljarder kronor.
"Vi vet att det finns potential att öka tillväxten i Mat Hem", sade han och
pratade om att med en förbättrad effektivitet ska den här verksamheten också
kunna skapa bra marginaler på sikt.
Av den totala investeringen avser 0,5 miljarder kronor köp av redan befintliga
aktier. Vem som har sålt till Kinnevik är inte känt.
Ägarlistan som finns publicerad på Mathems innehåller Verdane (storägare
ibland annat e-handelsbolag Boozt), grundarfamiljen Kull, H&M:s vd Karl-Johan
Persson, Anders Holch Povlsen och Erik Mitteregger. De två sistnämnda har
kopplingar till Kinnevik i form av medägare i Zalando respektive avgående
styrelseledamot. Dessutom ägde Clas Ohlsson 10 procent före Kinneviks
aktieköp.
Intåget i Mathem ska också kunna dra fördel av Kinneviks kunskap inom e-handel
och nå synergier med Kinneviks andra innehav i mathandel över nätet, sade
investmentsbolagets vd på presentationen.
"Vi kan titta på Budbee för att förstå hur man kan effektivisera last-mile
(logistik med fokus på sista biten fram till hushållet; reds anmärkning) och
Kolonial i Norge har kommit långt vad gäller effektiviteten på lagerfronten",
sade Georgi Ganev.
Kinnevik köpte i fjol 20 procent i hemleveransbolaget Budbee och 15 procent i
online-matbutiken Kolonial.no.
Ett mer underliggande motiv till Kinneviks investering i Mat Hem är den nära
kopplingen slutkunderna har till mat.
"Vi tror att denna plattform kan expandera bortom mat. Du har en relation med
kunden flera gången i månaden och den plattformen och last-mile-logistiken
kan expanderas till andra områden", sade Georgi Ganev.
Han förklarar att det här är en del av Kinneviks kundfokuserade strategi, där
man äger hushållet och bygger en infrastruktur för att erbjuda mer till dessa
hushåll.
Investeringen i Mathem och satsningen inom online-mathandel ligger i linje med
Kinneviks anda att vara "vågade och långsiktiga", menar Georgi Ganev.
Mer specifikt lockas Kinnevik av online-mathandel för att det finns
ytterligare förbättringar att göra inom last-mile-logistiken över tid samt
att förbättra sortiment och träffa partnerskap.
"Men det handlar också om att tita på data och att analysera kunden. Vi tror
mycket på att förstå e-handel och trenderna", säger Georgi Ganev.