Från stjärnkrog till skivad ost
– Jag hade ganska högtflygande planer som kock, att jag både skulle ha restaurang och skulle tävla, säger Jan Ljungblom.
Jan Ljungblom jobbade bland annat på en av landets första krogar med en stjärna i Guide Michelin samt på kungaparets egna kocks krog i Vallentuna.
– Ibland när man jobbar i restaurangbranschen blir man bara så arg, och vid ett tillfälle brast det och jag slutade. Då hamnade jag som av en slump i butik och där var jag kvar väldigt länge.
Efter sitt avhopp från kockbanan och vad som skulle visa sig bli hans första sejour i dagligvarubranschen började det åter klia i fingrarna för Jan Ljungblom och han bytte då återigen bransch. Den gången var det leverantörsledet som lockade.
Är du rastlös?
– Jag gillar nog främst nya utmaningar, men jag var nog lite rastlös när jag var yngre ja.
Jan Ljungblom började på Ica 2001 och där har han varit sedan dess med undantag av en till avstickare i leverantörsledet. Enligt honom har hans många olika positioner varit berikande, utan dem säger han är det nästan omöjligt att få en bra överblick av branschen.
– Det är som med politiker, håller man endast på med inköp så förstår man inte hela bilden. Gör man något annat kan man istället förstås sig på hela verksamheten. Oavsett vad man tror så är det kunskap som krävs och oftast är det praktiskt kunskap, säger Jan Ljungblom.
Får du användning av gamla kunskaper?
– Absolut, produktkunskap blir aldrig gammal eller omodern, den kommer alltid att vara modern och högst nödvändig att veta. Sen kan produktmetoder och liknande förfinas och bli bättre och sånt kanske man kan missa.
Jan Ljungblom har snart jobbat 13 år på Ica, varav de senaste 7 som kategorichef för ost och mejeri och idag går hans jobb framförallt ut på att skapa förutsättningar för att lansera produkter.
– Tillsammans med mitt team på 10 medarbetare jobbar vi tillsammans med de stora strategiska frågorna men sen är det mitt team som gör de stora hjältedåden att ta fram och lansera produkterna.
Det senaste "hjältedådet" som Jan Ljungblom och hans team utfört har varit lanseringen av svensk färdigskivad ost, något som inte bara gått ut på försäljning utan även just handlat om att föra dialog med dels producenterna och mejerierna, men även butiksprofilerna.
– Syftet är att säkerställa en svensk primärproduktion vilket innebär att våra bönder måste få betalt för sina produkter vilket endastsker om vi ökar efterfrågan.
Är det en utmaning?
– Nej egentligen inte. Vill marknaden ha dina produkter och du är konkurrensmässigt rätt i pris så kommer du sälja. Till stor del går vårt arbete går inte ut på att skapa artiklar utan om att skapa förutsättningarna för att lyckas på marknaden genom kommunikation eller olika former av marknadsföring.
Som gammal kock har Jan Ljungblom ett stort matintresse och det i kombination med ett målmedvetet arbete tror han är framgången till bra produktlanseringar. Framgångsrika produktkategorier uppstår inte av en slump.
– Vem hade trott vi hade haft det här otrolig inflödet av italienska charkuterier om man inte hade jobbat i frågan väldigt strukturerat och fått upp ett intresse hos konsumenten.
Att göra just en sådan satsning menar Jan Ljungblom är något som passar Ica extra bra då företaget både är entreprenörsdrivet men även har tillräckligt med resurser för att driva utvecklingen.
Stämmer det du gör överens med vad andra tror att du gör?
— Människor på företaget vet nog vad vi gör men människor i allmänhet vet nog inte riktigt vad en kategorichef på Ica gör. De förstår nog inte riktigt att man har ett så brett arbetsområde, att man nästan är som en liten mini-vd i företaget. Det min bekantskapskrets ser är nog att jag är en kille med stor produktkunskap, men de ser nog inte att man får en sån överblick över hela branschen och att man framförallt driver ett team framåt.
Jan Ljungblom Chef Kategoriområdeschef ost & mejeri på Ica sedan 2017 Kategoriområdeschef Ica 2006 - nu Key Account Manager Nybergs Deli 2004-2006 Produktchef samt Inköpare Ica Sverige 2001-2005 Försäljningschef Hartwig delikatesser 1997-2001 Key Account Manager Arvid Nordquist 1994-1997 |
Artikeln är en del av vårt tema Expertintervjun.