23948sdkhjf

De tros ha lösningen på postkrisen

Pakethanteringsmodell i köpcentrum vill växa till fler städer.

Fri Köpenskap kunde för en tid sedan berätta att ett antal Ica-butiker slutar som postombud i samband med att det gamla avtalet löper ut i dag, den sista januari. Sedan dess har listan förlängts ytterligare och även Coop har bekräftat att vissa ombud upphör att gälla. Exakt vilka vill varken Coop eller Postnord avslöja.

I takt med att allt färre dagligvarubutiker ser lönsamhet i pakethantering, särskilt i storstadslägen, växer frågan vem som ska ersätta dessa. Livsmedelsbutikerna hanterar nämligen förhållandevis stora volymer.

Fastighetsägaren Atrium Ljungberg tror att de sitter på åtminstone en del av lösningen. Sedan november har pilotprojektet ”Leveriet” testats i Sickla köpcentrum i Stockholm och Mobilia i Malmö.

Pakethantering behöver inte vara en dålig affär utan det handlar nog främst om att dagligvarubutiker ser posthanteringen som sekundär samtidigt som de har platsbrist. Det vi har gjort är att skapa en luftig modell där affären kretsar kring paketen och inte tvärtom, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg till Fri Köpenskap.

Nu funderar Fastighetsbolaget i termer av expansion.

Leveriet snurrar på bra men vi måste utvärdera pilotprojektet. Därefter är förhoppningen att rulla ut i fler städer, konstaterar Annica Ånäs.

Leveriet har gott om utrymme för paket. 

Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö är exempel där Atrium Ljungberg äger lämpliga fastigheter.

Målsättningen är att börja i egna lokaler men på sikt utesluter vi inget.

Till skillnad från dagligvarubutikerna är Leveriet enligt Atrium Ljungberg byggd med gott om utrymme och fokus på kundupplevelsen.

Vi har försökt skapa en trevlig miljö med hög servicegrad. Det finns till exempel bord där man kan paketera upp sina varor och göra sig av med oönskade emballage till exempel.

Förutom den naturliga ersättningen som paketombud hämtas intäkter i direkt försäljning – inte minst förpackningar för kunder som ska skicka paket.

Men vi testar även andra typer av lösningar som inte kopplas direkt till pakethanteringen. I Sickla provar vi till exempel en hyrtjänst för kläder, och det finns en yta med en stor skärm där e-handlare kan möta sina kunder och visa sina produkter.

Liksom för dagligvarubutikerna innebär Leveriet också merförsäljning för köpcentrumets övriga hyresgäster, något som Annica Ånäs tror kommer att växa framöver.

I takt med att e-handelsvolymerna ökar kommer också hållbarhetsfrågan att bli viktig. Handelsplatsen kan fungera som en samlingspunkt för pakethantering snarare än att bilarna fokuserar på mindre ombud.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093