23948sdkhjf

Ica ska utveckla vego – på Facebook

50 nya produkter ska lanseras – åtminstone ett i samarbete med kunderna.

Vegotrenden ser inte ut att avta och Ica som sett sin försäljning öka med 20 procent årligen tänker nu fortsätta att expandera sitt sortiment av vegetariska produkter.

Närmare 50 nya produkter planeras att lanseras under året som till exempel fisk-ish filé, panerad halloumi-burgare och en ny serie med frysta grönsaksbaserade produkter.

— Vi vill göra det enklare att välja vego och vi hoppas att vårt växande sortiment inspirerar till att äta det mer och oftare. De främsta anledningarna till att många väljer vego idag är av hälso- och hållbarhetsskäl, säger Sara Rosendahl, kategoriansvarig färsk vego på Ica i ett pressmeddelande.

Ica har dessutom startat en Facebookgrupp som i dagsläget har cirka 750 medlemmar där intresserade kan vara med och ta fram en ny vegoprodukt.

— Syftet är att tillsammans med gruppen inspirera, diskutera, tipsa och ge varandra idéer kopplade till vegomat. Deltagarna bjuds även in till att vara med och utveckla nästa vegoprodukt. Det vinnande bidraget presenteras vecka 8 och produkten tas fram under 2019. Följarna Facebookgruppen kommer kunna följa processen från idé till att den finns på butikshyllan, säger Sara Rosendahl.

Just nu pågår i gruppen en omröstning om olika förslag där förslaget om "en god vegansk färdigpizza" leder, följt av förslaget om en vegansk skagenröra.

Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094