”Vi måste förtjäna våra kunder”
Våra kunder är vår viktigaste målgrupp. Deras val att handla hos oss är vårt existensberättigande. Därför bör vårt absolut största fokus, i allt vi gör, vara just kundnyttan. Bland de viktigaste frågorna vi kan ställa oss är: Hur kan vi underlätta för våra kunder i vardagen? Det är en fråga jag har ställt mig i 36 år, ända sedan jag tog över min första butik 1982.
Jag var 22 år och hade skägg och långt hår till axlarna och sov i vilorummet i åtta månader för att få butiken att bli lönsam. Men jag visste redan då att hårt slit bara lönar sig om resultatet stämmer överens med kundernas önskemål, och allra helst överträffar dem.
I dag är kunderna mer pålästa och har bättre koll än någonsin på oss som företag, hur vi driver verksamheten och vilka frågor vi prioriterar. Den tidigare svarta låda som ett företag utgjorde för de flesta kunder är numera en glasbox med full insyn. Det tycker jag i grunden är positivt. Det innebär att vi måste göra rätt på alla håll i verksamheten för att förtjäna våra kunder, något som jag som vd är ytterst ansvarig för att se till.
På samma sätt vet vi i dag mer om våra kunder och deras preferenser än tidigare. Vi vet att våra kunder vill ha ett rikt utbud av kvalitativa och säkra varor till rätt pris. Men vi vet också att våra kunder tycker att hållbar utveckling är viktigt och att de prioriterar företag som tar ett aktivt ansvar för omvärlden. Vi vet att våra kunder tycker att det är viktigt att alla människor inkluderas och känner sig välkomna och inbjudna.
Att tillfredsställa kundernas önskemål och överträffa dem innebär därför i dag att vara en kraft som bidrar till en bättre värld. Det har alltid varit viktigt men i dag innebär det också att kunna göra gott och samtidigt skapa affärsnytta. Det om något ger mig hopp om framtiden, för medveten konsumtion påverkar i allra högsta grad samhällsutvecklingen positivt!
Att underlätta för kunderna i vardagen innebär även att underlätta att göra välavvägda och medvetna konsumtionsval, oavsett plattform. Att branschen står inför en omvälvande förändring är ingen nyhet. Men nu måste vi alla se till att i denna förändringsprocess nyttja kundernas positiva drivkraft för att tillsammans skapa ett hållbart samhälle.
Peter Lund, vd Bergendahls Food
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.