23948sdkhjf

Smakstart för Fodis crowdfunding

Tar in 45 miljoner: ”Riktigt nöjda. Bra tryck direkt.”

Den hyperlokala e-handelsspelaren Fodi, som Fri Köpenskap tidigare skrivit om tar in 25-45 miljoner kronor via en nyemission och en crowdfundingrunda som löper parallellt. Den sistnämnda, som ska samla ihop upp till 25 miljoner, startade i tisdags eftermiddag.

– Det small till direkt. Drygt 100 investerare på en gång. Vi får inte avslöja exakta siffror men vi är jättenöjda och tror att vi når målet, säger Jonas Hammargren, vd till Fri Köpenskap.

Fullsortimentsspelaren som har 7 000 produkter i sortimentet men som främst fokuserar på lokala råvaror har tagit Bromma med storm. Företaget öppnade precis i Danderyd och det nya kapitalet ska möjliggöra en expansion till fler områden.

– Av logistiska skäl börjar vi med sju områden i Norra Stockholm eftersom vårt centrallager ligger i Järfälla, berättar Jonas Hammargren.

Tillväxttakten är satt till två områden per år, och det nuvarande lagret tros vara urvuxet 2021. Då kan ytterligare sju utpekade områden i Stockholm med omnejd bli intressanta – alternativt andra svenska städer eller internationellt.

– Absolut, expansion utomlands är planen på sikt. Men det gäller att ta det lugnt och inte springa bort oss. Vi har en stark lojalitet och trovärdighet när det kommer till lokala varor och det tänker vi inte tumma en millimeter på, säger han.

Många startups har stora ambitioner. Varför kommer ni att lyckas?

– Dels har vi ett starkt team med bred erfarenhet både från dagligvaruhandeln och tekniksektorn. Sedan har vi en affärsidé som ligger i tiden och ett starkt stöd från kunderna. De gillar oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093