Netto släpper nytt butiksformat: ”Första i sitt slag”
Den 1 november slår Netto upp sin nya butik i Tybble utanför Örebro. Konceptet benämns Netto 3.0 och blir kedjans nya ansikte utåt. Formatet har testats med framgång i fem butiker i Danmark.
– Butiken blir toppmodern med mycket mer fokus på färskvaror, säger Isabell Rosenö, distrikschef hos Netto Sverige till Fri Köpenskap.
Butiken får större kylar och mer utrymme i såväl kött- som frukt och grönt-avdelningen.
– Exakt hur många kvadratmeter det rör sig om kommer att variera en aning, men det är en markant skillnad jämfört med tidigare Nettobutiker säger Isabell Rosenö.
Dessutom gör kedjan en stor satsning på bake off-bröd som förvisso redan testats i några utvalda butiker.
– Det har varit ett väldigt uppskattat inslag i de butiker som har testats, så vi tror väldigt mycket på det.
Butiken blir kedjans tredje i Örebro-området, och öppnar i den tidigare Ica Nära-butikens lokaler. Förutom en uppfräschning i färgsättning görs också vissa förändringar i kundvarvet. Den så kallade ”marknadsplatsen” där Netto sålt tillfälliga partier av kampanjvaror förändras.
– Tidigare samlade vi alla varor på samma ställe. I det nya konceptet har vi delat upp dem och lagt dem i noggrannare anslutning till liknande varor. Varor besläktade med exempelvis finkemikaler läggs i anslutning till den avdelningen, förklarar Isabell Rosenö.
Förhoppningen är att kundvarvet blir mer effektivt och lättnavigerat för kunderna.
– Det här är något som har efterfrågats och vi tror att det kommer att bli väldigt bra, säger Isabell Rosenö.