23948sdkhjf

Många klickar hem maten efter semestern

Näthandeln ökar mer än väntat under sensommaren.

Svenskarna handlar alltmer mat på nätet och nu när många kommer tillbaka till vardagen ökar trycket på näthandlarna.

- Vi var tvungna att stänga av beställningarna till på måndag för att kunna prioritera kvaliteten före volym, säger Tomas Kull, vd för Mathem.

Skolorna börjar snart och många är på väg tillbaka till vardagslunken från semestern. Det så kallade livspusslet ska läggas och antalet matbeställningar efter semesterperioden har varit över förväntan, enligt Tomas Kull.

- Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss till i dag och redan till förra veckan, säger han.

Anders Jacobsson som är marknadsansvarig på Mat.se beskriver en mer försiktig uppgång.

- Det går ner varje sommar, men vi ser att det börjar ta fart nu, säger han.

Försäljningen av mat på nätet har varit på uppgång sedan tidigare. Förra året var omsättningen för den digitala mathandeln 4,6 miljarder kronor, vilket innebar en tillväxt med 19 procent jämfört med året innan, enligt ny statistik från organisationen Svensk Digital Handel.

Lösplocket ökar

- När man började med nätmat drev man handeln med färdiga middagskassar, det vad det som satte fart på mathandeln, säger Per Ljungberg vd för Svensk Digital Handel.

Numera är det främst det så kallade lösplocket, där konsumenterna själva väljer vad de ska köpa, som växer. Samtidigt minskar efterfrågan på middagskassarna. Ändå väntas tillväxten för nätmaten öka med 25 procent i år jämfört med förra året.

- Jag tror på en väldigt kraftig tillväxt, säger Ljungberg.

För närvarande står nätmaten för 1,6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, vilket är en liten andel jämfört med de länder som leder utvecklingen.

I Sydkorea är motsvarande andel nästan 20 procent. I Storbritannien och Japan 7,5 procent och i Kina 6,2.

En av anledningarna till att det går långsammare här är att Sverige inte är lika befolkningstätt. En annan är att Sverige ligger efter när det gäller utvecklingen av hemleveranser, enligt Per Ljungberg.

Ny hemleverans

- Nätföretagen har tvingats bygga upp sin egen infrastruktur. Men nu händer det mycket när det gäller hemleveranser i Sverige och det bidrar positivt till att prognosen kan växa kraftigt.

Svenska företag arbetar hårt för att effektivisera sina leveranser och Coop online siktar till exempel på att matkassen ska stå utanför dörren en timme efter att beställningen gjorts.

Per Ljungberg är ändå tveksam till att Sverige kommer kunna komma upp i Sydkoreas volymer inom en överskådlig framtid. Tomas Kull på Mathem och Anders Jacobsson på Mat.se är däremot övertygade.

- Titta på våra barn. De handlar det mesta på nätet. Är man van att vara på nätet så blir det naturligt att handla där, säger Tomas Kull.

Fakta: Länderna som handlar mest nätmat

  1. Sydkorea 19,7 procent
  2. Storbritannien 7,5 procent
  3. Japan 7,5 procent
  4. Kina 6,2 procent
  5. Frankrike 5,6 procent
  6. Tjeckien 3,2 procent
  7. Danmark 2,2 procent
  8. Tyskland 1,7 procent
  9. Spanien 1,8 procent
  10. Sverige 1,6 procent
  11. USA 1,5 procent
  12. Polen 0,9 procent

Källa: Svensk Digital Handel, Kantar webbpanel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079