23948sdkhjf

Påsken lyfte handeln i mars

Påsken gjorde att mars blev en stark månad för dagligvaruhandeln men sällanköpsvaruhandeln missgynnades av högtiden.
DETALJHANDELSINDEX MARS 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 9,8 7,6 2,2
Sällanköpsvaror 0,2 0,1 3,6
Total detaljhandel 4,8 3,9 2,9
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-MARS 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 4,8 2,6 0,4
Sällanköpsvaror 2,1 1,7 2,4
Total detaljhandel 3,5 2,4 1,5
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln landade på 4,8 i mars månad. Det är en ökning med 2,9 procent jämfört med motsvarande månad året innan. Det framkommer i Detaljhandelsindex, DHI, som ges ut av HUI Research tillsammans med Statistiska Centralbyrån.

Försäljningsökningen förklaras enligt HUI Research bland annat av att påsken inföll i mars i år medan den kom i april år 2017. Särskilt viktig är högtiden för dagligvaruhandeln som ökade med 10,6 procent.

”Påskhögtiden ger ett ordentligt försäljningstillskott till dagligvaruhandeln och årets påskfirande var inget undantag. Livsmedelsbutikernas försäljning ökade preliminärt med hela 9,8 procent, vilket motsvarar drygt 2,4 miljarder kronor i extra försäljning. Systembolagets försäljning växte ännu starkare under månaden och landade på en tillväxttakt om 17,4 procent”, skriver HUI i rapporten.

”Svenskarnas miljardkonsumtion under påskveckan är en fortsatt viktig injektion för dagligvaruföretagens lönsamhet och försäljningstillväxt.”

Uppförsbacke för sällanköpsvaruhandeln

Sällanköpsvaruhandeln tillväxt var mer blygsam än dagligvaruhandelns och landade på 0,2 procent. Till skillnad från dagligvaruhandeln påverkas sällanköpsvaruhandeln främst negativt av påsken. Dessutom höll kylan i sig och minskade konsumenternas sug efter modehandelns vårkollektioner. Klädhandeln minskade därmed med 7 procent och skohandeln gick ner med 15,9 procent.

Bäst gick det under månaden för Systembolaget, som ökade sin försäljning med 17,4 procent, följt av elektronik på 10,3 procent och möbelhandeln på 10 procent.

Den preliminära försäljningssiffran för den totala detaljhandeln landade på cirka 64 miljarder kronor i mars. Det motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma månad föregående år.

Det här är sista gången som HUI ger ut Detaljhandelsindex tillsammans med SCB. För att kunna följa handelns strukturomvandling ska de från och med nu sätta samman statistik på egen hand.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078