23948sdkhjf

Framtidens butik formas i Finland

En dygnetruntöppen, sömlös mix av digitala och fysiska upplevelser. Finländska K-gruppens idéer om framtidens livsmedelsbutik börjar få konkret form. Om tio år kan den vara verklighet.

Se filmen om K-gruppens "Food store of the future" Öppen 24 timmar om dygnet och helt utan kassaköer:

K-gruppen, Finlands näst största dagligvarukoncern efter kooperativa S-gruppen, tog experter, K-handlare och butikspersonal till hjälp innan idéerna om framtidens matbutik konkretiserades med hjälp av VR. I filmen (ovan) avslöjas några nyheter om framtidsbutiken, som kan bli verklighet inom tio år. 

Kundupplevelser och hållbarhet är i fokus. Bland annat är butiken utrustad med växthus där lokala producenter kan odla frukt, grönsaker och blommor, som skördas och säljs direkt till kunder. Ett undervisningskök där konsumenterna får tillfälle att lära sig om matlagning och kokkonst hör också till nyheterna.

Kassaköerna i framtidsbutiken är avskaffade med hjälp av "smarta kundvagnar" och betalningar som dras automatiskt från kundens kort. Tillgängligheten är maximal: Den som väljer att beställa digitalt kan hämta ut varor när som helst under dygnets 24 timmar.

Livsmedelsbutiken är indelad i två huvudavdelningar: en marknadsplats för snabba inköp av basvaror och en färsvaruavdelning. Kunderna kan välja mellan att göra inköpen i butikslokalen eller beställa på nätet. Varorna hämtas sedan antingen på plats i butiken eller levereras till kunden.

I färskvaruavdelningen finns sådant som en smoothie-station och en restaurang med mat av hög kvalitet. Kunden kan välja mellan att slå sig ner och äta eller ta med sig maten. På flera paltser i butiken finns digitala inköpsassistenter, som enligt K-gruppen kan rekommendera produkter som passar kundens "profil, mål och värden".

Källa: Youtube

Artikeln är en del av vårt tema TV.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062