23948sdkhjf

Det här handlar kunderna oftast

Kunderna väljer mer hälsosam kost - och det här är de produkter som ökat mest.

När undersökningsföretaget GfK redovisar sin årliga KPI-rapport visar det sig att kunderna under förra året fick smak för riskakor som och fiskgratäng som både vuxit med över 10 procent. Två riktiga snabbväxare av de produkter som handlas oftast.

Med tanke på sockerdiskussionen som pågår kan man konstatera att även konditorivaror som tårtor och pajer liksom choklad ofta gärna läggs i varukorgen tillsammans frukt och grönt, 72,2 procent, mjölk 48,2 procent och bröd, 38,5 procent.

Men de produkter som flest hushåll köper domineras av mejerivaror som matfett och mjölk, tillsammans med bröd som alla tre har en penetration på 97,3 procent. De två produkter som ökar mest i alla hushåll är kylda vegetariska produkter med 58,3 procent och alkoholfri öl som ökat med 25 procent, kanske ett tecken på att hushållen är mer hälsoinriktade.

Insikterna kommer från den årliga Key Performance Indicator (KPI)-rapport som GFK tagit fram på uppdrag av DLF, Dagligvaruleverantörers förbund. Rapporten innehåller fakta från drygt 150 varugrupper nedbrutet på ett tjugotal dagligvarukedjor.

Topp 10 produkter som köptes oftast 2017

  1. Frukt och grönt 72,2

  2. Mjölk 48,2

  3. Matbröd 38,5

  4. Gräddprodukter 29,7

  5. Yoghurt 23,9

  6. Matfett 22,9

  7. Filmjölk 20,2

  8. Färskt kött/färs 19,7

  9. Kattmat 18,6

  10. Hårdost 17,3

Topp 10 produkter som finns i flest hushåll 2017

  1. Matfett 97,3

  2. Mjölk 97,3

  3. Matbröd 97,3

  4. Gräddprodukter 96,3

  5. Frukt och grönt 94,6

  6. Hårods 94, 3

  7. Yoghurt 90,9

  8. Pasta 90,1

  9. Dessertost 89,6

  10. Skivad smörgåsmat 89,1

Läs mer om: GfK
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063