Det här handlar kunderna oftast
När undersökningsföretaget GfK redovisar sin årliga KPI-rapport visar det sig att kunderna under förra året fick smak för riskakor som och fiskgratäng som både vuxit med över 10 procent. Två riktiga snabbväxare av de produkter som handlas oftast.
Med tanke på sockerdiskussionen som pågår kan man konstatera att även konditorivaror som tårtor och pajer liksom choklad ofta gärna läggs i varukorgen tillsammans frukt och grönt, 72,2 procent, mjölk 48,2 procent och bröd, 38,5 procent.
Men de produkter som flest hushåll köper domineras av mejerivaror som matfett och mjölk, tillsammans med bröd som alla tre har en penetration på 97,3 procent. De två produkter som ökar mest i alla hushåll är kylda vegetariska produkter med 58,3 procent och alkoholfri öl som ökat med 25 procent, kanske ett tecken på att hushållen är mer hälsoinriktade.
Insikterna kommer från den årliga Key Performance Indicator (KPI)-rapport som GFK tagit fram på uppdrag av DLF, Dagligvaruleverantörers förbund. Rapporten innehåller fakta från drygt 150 varugrupper nedbrutet på ett tjugotal dagligvarukedjor.
Topp 10 produkter som köptes oftast 2017
|
Topp 10 produkter som finns i flest hushåll 2017
|