Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"
Nestlé Sverige tog marknadsandelar inom sin största kategori under förra året. Globalt sett visar livsmedelsjätten dock upp den lägsta försäljningsökningen på sedan 1990-talet.
– Försäljningsökningen i Europa och Asien var uppmuntrande medan Nordamerika och Brasilien fortsatte se en utmanande miljö, säger vd Mark Schneider, som tillträdde i början av förra året, i samband med rapporten.
Framförallt minskade försäljningen mot slutet av året. Totalt omsatte man 770 miljarder kronor, med ett nettoresultat på runt 62 miljarder kronor.
För Nestlés svenska verksamhet ser man att 2017 var ett bra år, uppger Nestlé Sveriges vd Magnus Nordin. Bland annat fick man ett genombrott på kaffemarknaden där man för första gången är marknadsledande, om man räknar in bryggkaffe, snabbkaffe och kapslar.
Bland annat ser man en lyckad lansering av produkten Mellanrost Stockholm som en av anledningarna, tillsammans med en god utveckling för produkten Skånerost, bägge under varumärket Zoégas.
– Nestlé Sverige har gjort ett starkt 2017 i samtliga kanaler med utmärkta tillväxttal och en ökning av vår totala marknadsandel. Flera kategorier har presterat ”all-time-high” bland annat vätskeersättningar som Resorb, modersmjölksersättningar, Nescafé snabbkaffe, frukostflingor och konfektyr, Magnus Nordin i ett pressmeddelande, och fortsätter
– Om vi tar kaffe, som är den största kategorin för Nestlé Sverige, kan vi se att fler svenskar vill ha olika kaffevarianter vid olika tider på dygnet, och de vill kunna välja mellan många smaker. Vi har jobbat hårt för att möta detta behov samtidigt som vi har fullt fokus på omställningen till hållbar produktion både i rosteriet i Helsingborg och i våra projekt att stötta odlarna, säger Magnus Nordin, vd för Nestlé i Sverige.