23948sdkhjf

Försiktig optimism inför e-handelsjulen

– Vi har alla anledning att tro att det blir ett tydligt lyft i år, säger Malin Winbom, tf vd på branschorganisationen Svensk Digital handel.

Malin Winbom konstaterar att 2017 varit ett betydligt starkare år än 2016 för den digitala mathandeln.

– Nu har vi också bättre logistiklösningar  på plats och de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln har tagit position inom e-handeln, säger hon.

På Axfood tror Claes Salomonsson att e-handeln kommer att få ett lyft denna jul.

– Vi kommer även att märka av trenden vi sett hela året till mera vego, eko och svenskt. En lite grönare jul än i fjol, säger han.

Han tror också att e-handeln med julmat kommer att få draghjälp av det faktum att julafton ligger på en söndag.

– Många kunder kommer att vilja undvika att trängas i butikerna under fredagen och lördagen, och släpa hem tunga matkassar. Trots att vi svenska är väldigt traditionella när det gäller vår julmat.

Inom Axfood stärker Hemköp sitt e-handelserbjudande inför helgerna med att ha leverans även på lördagar. Kedjan kompletterar också sitt e-handelssortiment med bland annat julstjärnor, ved och tösalt.

På Ica tror Magnus Rosén, e-handelschef på Ica Sverige, också att fler kommer välja att handla sin julmat över nätet.

– Det är ett sätt att få ihop vardagen under en hektisk period när många vill få tid över till annat, säger han.

Inför julen lanserar Ica en specialutgåva av sin matkasse med recept och varor till ett julbord för åtta personer.

Tobias Rydergren på Coop förväntar sig också en ökad försäljning gentemot föregående år, med högst tryck de sista leveransdagarna inför julafton.

Coop kommer  inte att ha en egen kampanj för e-handeln i år, utan det blir samma kampanj för hela Coop.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172