23948sdkhjf

Han bygger Icaförbundets kunskapscentrum

Sedan i februari har Nils Bohlin varit anställd på Ica-handlarnas förbund som ansvarig för analys i det kunskapscenter som genom kunskaps- och utvecklingsstöd ska stärka handlarnas konkurrenskraft.

– Digitaliseringen, hållbarhet och de nya konsumenterna är centrala och avgörande frågor som kommer att betyda allt för handlarna framöver. För att förstå olika konsumenter blir det allt viktigare för handlarna att komma närmare kunderna. Kunderna skiftar mycket från småstad till storstad inte minst men även kundernas behov och önskemål blir allt mer individuella, säger Nils Bohlin och tar upp begreppet Mass Customization som innebär stordrift med möjlighet att skräddarsy saker åt var och en.

– Lite av en vision än så länge men tekniken är på god väg, säger han.

Dessa frågor har diskuterats inom Ica-förbundet och för knappt ett år sedan tog styrelsen beslutet att inrätta ett kunskapscentrum för att långsiktigt stötta handlarna i den här utvecklingen.

– Jag fick uppdrag som konsult att tillsammans med några andra arbeta fram ett koncept som styrelsen beslöt att jobba vidare med. Jag blev anställd av förbundet och arbetar nu tillsammans med Henrik Öhman med att stötta ägarstyrning och försörja handlarna med trend-, marknads och omvärldsanalys.

– Vi har mycket kontakt med styrelse och ledning men för oss är det otroligt viktigt att träffa handlarna direkt. Nyhetsbrev och webb går ut regelbundet men de fysiska mötena är ovärderliga, inte minst eftersom Ica-handlarna är en heterogen kår och samtidigt ett kollektiv. Fortfarande gäller Ica:s slogan som hängt med i 100 år nu: Fria handlare i samverkan.

Vi är i ett lanseringsskede med positionering och relationsbyggande och behöver få reda på hur vi ska prioritera vårt arbete i kunskapscentret då de enskilda handlarna har många önskemål, säger han. Som analytiker finns det många tankar på möjliga framtidsbilder för handeln även om man inte kan vara säker på hur det blir.

– En tanke är en revival för närbutiken. Onlinehandeln är självklart avgörande men konsumenten kommer alltid att vara i behov av att komplettera och fånga upp vardagsvaror och tjänster. Jag tror att mixen mellan avhämtning och hemkörning är viktig. Kunderna handlar mycket online men vissa saker vill man handla i den fysiska butiken, säger han och nämner Amazons köp av Whole Foods som ett exempel på att den fysiska butiken alltid kommer att ha ett stort värde.

– En butik är också värdefull som uthämtningshubb. Begreppet måltidslösning är en annan het fråga och restauranger kniper marknadsandelar från butikerna. Att se hur vi kan stärka oss där och än mer integrera måltiden har bland annat jag som analytiker ett ansvar för, säger Nils Bohlin.

Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109