Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel
Enligt Handelsbarometern från Svensk Handel är handlarna ovanligt pessimistiska. Framtidsindikatorn sjönk med 4,4 enheter till 97,5.
– Det är det oroande att framtidstron i handeln minskar mitt i upptakten till detaljhandelns stora försäljningsfinal. När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.
Framtidstron minskar i både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln. Bland dagligvaruhandlarna har indexet sjunkit med 4,7 enheter till 99,9 och i sällanköpshandeln med 4 enheter till 95,3.
– Handeln står inför en stor digital omställning som innebär en allt tuffare internationell konkurrens för svenska butiker. Handlaren konkurrerar inte bara med butiken på samma gata, utan även med globala e-handelsföretag. Digitaliseringen ger samtidigt handlaren enorma möjligheter att nå ut till nya kundgrupper, säger Karin Johansson.
Förväntningarna för den egna butiken gick däremot åt andra hållet. Där ökade indikatorn med 0,3 enheter till 104,5.
Handelsbarometern baseras på en panel med 200 butikschefer/butiksägare inom detaljhandeln. Ett index över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och ett index under 100 innebär istället negativa förväntningar.