23948sdkhjf

Fairtrade ökar i Sverige

Försäljningen av Fairtrademärkta produkter ökade med tio procent i Sverige under 2016 jämfört med året innan.

Totalt såldes Fairtradevaror för uppskattningsvis 3,6 miljarder kronor i konsumentledet, varav 1,8 miljarder i dagligvaruhandeln, enligt Fairtrade Sveriges beräkningar.

Morgan Zerne, vd i Fairtrade Sverige, är nöjd med utvecklingen.

– Den visar att företag och konsumenter är intresserade av social hållbarhet. Genom att välja Fairtrademärkt, som ju är dyrare, visar man att man också värnar om människan bakom produkterna, säger han.

Alla stora svenska dagligvaruföretag, som Axfood, Coop och Ica, säljer Fairtrademärkta produkter i butikerna. Kaffe och bananer är de största produktgrupperna mätt i kronor och marknadsandelar.

– Var tionde kopp kaffe som dricks är Fairtrademärkt, säger Morgan Zerne.

Under 2016 ökade snacks och godis mest i procent. Men vinförsäljningen minskade.

– Det kan bero på att Systembolaget tagit bort vissa produkter ur sortimentet. Dessutom finns väldigt lite information om Fairtrademärkning i butikerna, säger Morgan Zerne.

Han tror att de senaste årens trend med italienska viner kan ha påverkat Fairtrademärkta viner negativt.
– Vi arbetar främst med viner från Sydafrika, Argentina och Chile, säger han.

Fairtrade Sverige drivs av en förening och ett aktiebolag. Bolaget ägs av LO och Svenska kyrkan, och i fjol gjorde företaget en vinst på 2,7 miljoner kronor. Intäkterna kommer nästan uteslutande från licensavgifter som betalas av ett 90-tal svenska företag, vars produkter Fairtrade certifierat (godkänt).

– Men det finns också utlandsbaserade företag som säljer Fairtrademärkt på den svenska marknaden. Totalt rör det sig därför om kring 250 företag som har rätt att använda Fairtradeloggan här, säger Morgan Zerne.

Enligt Zerne investerar Fairtrade Sverige överskottet i verksamheten. Det sker exempelvis genom sänkta licensavgifter eller bidrag till Fairtrade International där Fairtrade Sverige är en av 21 medlemsorganisationer.


Globalt uppgick försäljningen av Fairtrademärkta produkter till 7,8 miljarder euro eller drygt 76 miljarder kronor under 2016. Österrike toppar tillväxtligan (+46 procent). Men även i Frankrike, Nederländerna, Norge och Schweiz ökade Fairtrademärkt med över 20 procent.

Fairtrades mål är att ”motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft – med syfte att skapa förändring och utveckling”. Det sker bland annat genom att odlare får ett minimipris. Fairtrade uppger också att det säkerställs att anställda får avtalsenliga löner och ”förbättrade arbetsvillkor”.

Utöver de 21 medlemsorganisationerna har Fairtrade International också åtta marknadsföringsorganisationer i länder som Brasilien, Hongkong och Tjeckien. Organisationen har säte i tyska Bonn. Darío Soto Abril är vd och styrelsen leds av Jean-Paul Rigardieu, som haft ledande positioner i dagligvarujättar som Beiersdorf (Nivea), Johnson&Johnson och Kraft.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063