Rejält lyft för minilivs
Minilivs ökade kraftigt under tredje kvartalet. Kaféerna gick betydligt sämre och tappade 3,6 procent av försäljningen, enligt Servicehandelsindex.
– Kaféer har haft tio år där försäljningen ökat kvartal efter kvartal. Förr eller senare blir det då svårt att slå siffrorna, konstaterar Bengt Hedlund, vd i branschorganisationen Convenience Stores Sweden (CSS).
Uppgången för minilivs är det rakt motsatta fenomenet:
– Branschen har brottats med dåliga siffror, men nu har det vänt, säger Bengt Hedlund.
Som helhet ökade försäljningen i conveniencebranschen med blygsamma 0,5 procent jämfört med tredje kvartalet 2016. Det är långt från den kraftiga uppgången som noterades under flera kvartal i fjol. Men Bengt Hedlund spår ändå att branschen har en ljus framtid.
– I USA besöker hälften av kunderna en conveniencebutik varje dag. Jag tror att vi kan nå dit i Sverige också, säger han.
Servicehandelsindex för tredje kvartalet visar också en försäljningsuppgång för fast food-restauranger med 2,3 procent medan försäljningen i spel- och tobaksbutiker ökade med 0,5 procent. I trafikbutikerna minskade däremot försäljningen med 0,8 procent.
Kvartalssiffrorna har jämförts med motsvarande kvartal i fjol och speglar försäljningen i löpande priser i jämförbara enheter, det vill säga sådana som varit öppna i minst ett år. Utöver samtliga enheter i 21 kedjor ingår försäljningen i cirka 1 000 fristående enheter.
Enligt Bengt Hedlund betyder det att Servicehandelsindex fångar upp hela branschen, som består av sammanlagt cirka 9 000 enheter.
Servicehandelns försäljning tredje kvartalet
|
|
Bransch | Försäljning* |
Fastfood-restauranger | 2,3 |
Kaféer | −3,6 |
Spel- och tobaksbutiker | 0,5 |
Trafikbutiker | −0,8 |
Minilivs | 4 |
All servicehandel | 0,5 |
Källa: Servicehandelsindex/Convenience Stores Sweden/HUI Research
*Förändring i procent jämfört med tredje kvartalet 2016. Försäljning redovisas i löpande priser i jämförbara enheter, det vill säga butiker/restauranger som varit öppna i minst ett år.
|