23948sdkhjf

Tyska kedjor samarbetar med Amazon

Regionala kedjor söker konkurrensfördelar gentemot de stora.

Regionala dagligvarukedjor som Tegut, Basic, Bünting och den dagligvarukedja i Bayern som drivs av Fenerberg-familjen har börjar samarbeta med Amazon för försäljning på nätjättens e-handelsplats, det skriver Handelsblatt.

Anledningen uppges vara att de stora nationella kedjorna, Aldi, Lidl, Rewe och Edeka, har stoppat de här kedjorna att expandera nationellt.

Somliga uttrycker nu oro för att Amazon nu ska ta ytterligare ska flytta fram sin position på en tyska marknaden men enligt Dirk Homberg, logistikexpert på JDA är det fler fördelar än nackdelar för de mindre kedjorna att samarbeta med Amazon. Istället för att satsa på enskilda mediokra projekt kan de ta del av den bästa logistiken på marknaden.

– Flera tyska handlare är inte redo för den komplexa utmaning som kundernas krav innebär så som möjligheten att kunna beställa och få produkter levererade till sig när som helst, vart som helst, säger Dirk Homberg till Handelsblatt.

De regionala handlarna är väl medvetna om riskerna, men även fördelarna med att samarbeta med Amazon.

– Vi förde en intensiv diskussion inom företaget om det här var en risk eller en möjlighet för oss. I slutändan blev dock lockelsen enkelt för stor, säger Thomas Gutberlet, chef för den lokala kedjan Tegut till Handelsblatt.

Samtidigt hyser Thomas Gutberlet inga illusioner om att samarbetet förmodligen inte varar för evigt.

– Vi är inte naiva. Vi vet att tids nog kommer Amazon inte att behöva oss längre, när deras försäljning går bra och då kommer de att fortsätta ensamma, säger.

Amazon har ökat sin livsmedelsförsäljning från 40 till 45 miljoner euro i Tyskland under det tredje kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063