Lidl hållbarhetsredovisar hela kedjan
Idag släpper Lidl sin hållbarhetsrapport där de redovisar företagets klimatpåverkan, något som, enligt dem själva, gör dem till det enda företaget i dagligvarubranschen som klimatkompenserar för hela verksamheten.
– Några kompenserar för enskilda komponenter men vi är de enda som klimatkompenserar för hela vår verksamhet, även reklamblad, tjänsteresor och transporter. Vi jobbar ju på ett unikt sätt med stor kontroll i hela verksamheten och med stora centrallager vilket gör det möjligt för oss att kunna göra en sån här beräkning, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig på Lidl till Fri Köpenskap.
Själva klimatkompensationen görs just centralt och utgör ingen extra arbetsinsats för Lidls butiksanställda. I praktiken går kompensationen ut på att alla "utgifter" räknas ut separat för att sedan kompenseras genom antingen klimatkrediter eller investeringar i diverse certifierade projekt.
För Lidl har det varit ett solcellsprojekt i Dominikanska republiken, ett solspisprojekt på Madagaskar och ett trädplanteringsprojekt i Nicaragua. Men exakt hur mycket pengar det rör sig om kan inte Lidl redogöra för i nuläget.
– Man kan klimatkompensera i olika certifierade projekt där projekt som ger mer nytta och också kostar mer än andra. De projekt vi har valt att satsa på är lite dyrare men också väldigt spännande, men jag kan inte säga just nu exakt hur mycket pengar det rör sig om, säger Emelie Hansson.
En av de saker som Lidl satsat mycket på är transporterna, idag drivs alla deras transporter på alternativa bränslen och transportområdet är ett område som det enligt Emelie Hansson finns stor potential att bli ännu bättre.
– Vi har jobbat väldigt mycket med att köra fulla lastbilar till butikerna men vi utvecklar nu även möjlighete med att fylla upp dem på vägen hem också, att de ska kunna stanna förbi på vägen och plocka upp från svenska leverantörer och leverera till våra lager, säger hon.
Hur påverkar ert klimatarbete era kunder och medarbetare?
– Det här är ett sätt för oss att visa för våra kunder att vi tar ansvar men det bygger även stolthet för personalen, att vi tar ansvar för klimatfrågan.