Möt finalisterna i Årets Butik
Det drar ihop sig mot finaldags i Dagligvarugalan. En av de viktigaste kategorierna i tävlingen är Årets butik.
Vinnaren ska vara en framgångsrik och lönsam dagligvarubutik som genom nytänkande och affärskänsla skapat mervärden för såväl kunderna som butiken. Fri Köpenskap har pratat med representanter för de tre butiker som tagit sig till finalplats.
Coop Forum Östersund
Motivering: En norrländsk pärla som med sina lokala samarbeten låter småskaliga mathantverkare ta plats i butiken och tar ordet förnyelse och närodlat på stort allvar. En butik som drar kunder från när och fjärran.
Tomas Lundberg, stormarknadschef
– Det är väldigt roligt att vi är i final och det stärker oss alla som jobbar i butiken men vi måste fortfarande tänka långsiktigt och följa de planer vi har. Det är första gången vi är nominerade. Bara att bli nominerad och att hamna på finalplats ökar inte lönsamheten. Men man kan säga att medverkan i Dagligvarugalan ger oss ännu mer tändvätska att fortsätta vårt arbete, säger Tomas Lundberg.
– Redan nu vet vi att vad som än händer den 21 september så är vi en av de tre bästa i landet och det i en mycket prestigefylld klass som Årets butik är. Man måste ta alla chanser att fira så vi berättade om finalplatsen på facebook och bjöd in våra kunder på tårta en dag och varmkorv en annan dag förra veckan. Vi har jättemånga duktiga medarbetare och det är de som har gjort finalplatsen möjlig. Butikens avdelningar, allt från färskvaror till kassalinjerna och non food befinner sig i levande processer som förändras hela tiden. En bra butik är ett spännande koncept där inget någonsin blir helt klart.
– Till galan i Stockholms stadshus tar jag med mig ledningsgruppen, det vill säga säljcheferna för färskvaror, kolonial, non food och kundtjänst/kassa. Och det jag tänker mycket på nu är hur vi ska fira sedan med alla medarbetarna, oavsett om vi tar hem vinsten eller kommer trea, säger Tomas Lundberg.
Ica Kvantum Liljeholmen Stockholm
Motivering: Med ambitionen att vara först och bäst fokuserar Ica Liljeholmen på hållbarhet och gränslös matglädje. Att låta medarbetarnas passion synas i både sortiment och inredning inspirerar och lockar alla kundkategorier till att ta ett extra varv i butiken.
Tobias Nilsson, butikschef
– Det är jätteroligt roligt med nomineringen. Vi har blivit uppmärksammade för att vi satsar hårt på hållbarhet och på att minska matsvinnet. I linje med det erbjuder vi ett rikt utbud av vegetariskt och veganskt men det ska också vara mat som är så naturlig som möjligt utan tillsatser och vi letar hela tiden efter lokala producenter med rätt känsla. I butiken finns en egen juicebar, en fräsch och uppskattad lunchbuffé, färsk fisk, provsmakningar av goda ostar och en bistro med försäljning av vin och öl, säger Tobias Nilsson.
– Vi ligger i ett område med en kundkrets som är mottaglig för trender och nyheter och vi får mycket positiv respons på vår marknadsföring. Mycket kommunicerar vi via sociala kanaler och butiksunika mejlutskick vilket fungerar bättre än traditionella annonsblad, säger han.
– Oavsett vinst eller inte så är nomineringen till Dagligvarugalan en trevlig bekräftelse från branschen. Bekräftelsen är viktig för att personalen ska känna sig stolta. Det är ju medarbetarna som sliter måndag till söndag för att hålla hög nivå i butiken.Vi tar finalplatsen som en kick att utvecklas ännu mer och få lönsamhet för att år efter år kunna investera.
– Självklart tar vi chansen att vara med ganska många från butiken på festen i Stadshuset, säger Tobias Nilsson.
Matvärlden Veddesta
Motivering: Färgstarkt och doftande med mångfald som ledord har Matvärlden i Veddesta utvecklat ett eget uttryck som inte följer gängse normer. Med sitt spännande sortiment från alla världens hörn har man hittat sin nisch som en marknad för det nya Sverige.
Muhittin Tayli, köpman
– Det är jätteroligt att vara nominerade. Det är klart att det är stort men vi får se hur det går och vi har många duktiga konkurrenter, säger Muhittin Tayli.
I butiken i Veddesta som öppnade för två år sedan märks det internationella konceptet tydligt. Här finns en hel avdelning med torkad frukt i lösvikt, eget bageri med bakverk från mellanöstern men också klassiskt svenskt bröd som lingongrova.
– Vi har allt som finns i andra välsorterade butiker i motsvarande storlek och dessutom kanske Europas största sortiment av mat från hela världen. Om man startar en sådan här butik får man räkna med att det tar ett tag att få volymer. Det handlar inte om mirakel utan en långsiktig plan och vi tänker ta konceptet vidare, utveckla det och öppna fler butiker, säger Muhittin Tayli.
– Vi öppnade i oktober 2015 så snart är vi inne på andra året och nu vänder siffrorna från röda till svarta. Våra manuella diskar är vi stolta över och inte minst restaurangen med ett brett utbud. Vi vill att en matkultur utan gränser ska bidra till att kunderna upptäcker nya smaker och möjligheter.
– Jag räknar med att ha med mig sju-åtta personer till Dagligvarugalan och få möjlighet att träffas i lite festliga former.
Se mer om eventet Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.