Lågpriskedjan tog bort kors på förpackningar
Lidl har upprört ett antal kunder när deras återförsäljare Eridanus valt att redigera bort kors på bilder från de välkända ortodoxa kyrkorna i Santorini som funnits på deras yoghurtförpackningar, det skriver nyhetsbyrån RTL.
Anledningen till att bilderna redigerades uppges vara att Lidl inte vill göra kunderna upprörda, vilket nu fått motsatt effekt.
– Vi undviker att använda religiösa symboler för att vi inte vill vara exkluderande, säger en talesperson för livsmedelsjätten till RTL.
Det var en belgisk kund som uppmärksammade de försvunna korsen och på butikskedjans Facebooksida har flertalet upprörda kunder hört av sig och Lidl har nu svarat på den kritiken.
– Vår mening var aldrig att chockera, vi undviker religiösa symboler på våra produkter för att bibehålla neutralitet när det gäller religion, och om detta fall har uppfattats på ett annat sätt så ber vi om ursäkt, skriver Lidl i ett pressmeddelande enligt RTL.
Tre av produkterna som saknade kors ska finnas även i det svenska sortimentet, det uppger Therése Hultén, pr- och pressansvarig på Lidl i Sverige till Aftonbladet.
– Vi förstår om det känns ledsamt att bilden är ändrad, och det har verkligen inte varit vår mening att någon ska ta illa vid sig. För det eventuella obehag som detta orsakat är vi naturligtvis oerhört ledsna och ber verkligen om ursäkt, säger hon till tidningen.