Vegetariskt och kött sida vid sida på Hemköps flaggskepp
Idag torsdag invigdes Hemköp City i centrala Stockholm under Åhléns City. Nyheterna är många men något som sticker ut är det förändrade fokuset på vegetariska varor.
– Traditionellt har det varit så att den som är vegetarian har fått leta bort till en egen undangömd hylla, nu lägger vi det sida vid sida. Det som blir kul nu är att se om den vegetariska försäljningen kommer att öka, det tror jag den gör då den hittills inte fått samma exponering, säger Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.
Större fokus på vegetariska varor är ett svar på en undersökning som YouGov utfört på Hemköps uppdrag där 27 procent av de tillfrågade svarade att de skulle välja mer vegetariskt om det fanns bland de animaliska produkterna i butiken.
Samtidigt är den vegetariska utvecklingen stark generellt i samhället då i princip alla stora kedjor rapporterar ökad försäljning av vegetariska alternativ, inte minst Hemköp som förra året ökade sin försäljning av sitt vegetariska sortiment med 50 procent.
Fri Köpenskap var självklart på plats under öppningsdagen, läs mer om det i kommande nummer av tidningen.