Sämre än väntat för Axfood
Enligt SME Direkts prognossammanställning hade analytikerna förväntat sig ett rörelseresultat på 508 miljoner kronor för det andra kvartalet men resultatet hamnade istället på 487 miljoner kronor.
Försäljningen uppgick till 11,925 miljoner kronor under kvartalet. Analytikerna hade räknat med en försäljning på 11,794 miljoner kronor.
En av de största anledningarna till resultatet uppges vara satsningarna på e-handeln genom Axfoods fyra kanaler: Hemköp, Willys och senast i år införskaffade Mat.se och Middagsfrid.
Butiksförsäljningen har däremot gått bra då den steg med drygt 10 procent, vilket bland annat beror på förvärvet av gränshandelskedjan Eurocash. Men även ordinarie butiker presterade bra då Willys ökade med 6,7 procent och Hemköp med 3,7 procent i kvartalet.
Rörelsemarginalen blev 4,1 procent. Enligt SME Direkt hade en marginal på 4,3 procent varit väntat.