Coca Cola ser e-handeln som ett hot
Förutom de senaste årens hälsotrend minskar nu även de för Coca Cola så viktiga spontanköpen, allt på grund av den allt ökande e-handeln.
Det berättar företagets nya vd James Quincey i en intervju med tidningen Bloomberg.
– Digitaliseringen ändrar vårt beteende. Det ändrar även de kategorier som inte var den huvudsakliga anledningen till att man valde att gå ut på en shoppingrunda, säger han till Bloomberg.
Enligt James Quincy försvinner inte bara de spontanköp som tidigare skedde i butiken men även de köp som skulle uppstå på väg till och från butiker i bland annat automater eller på restauranger.
Det här är enligt Quincy en av anledningarna till att företagets aktie sjunkit med 4,9 procent under det gångna året.
Även den nya hembeställningstrenden via internet eller appar kan påverka läskförsäljningen negativt då företagen vant sig vid att tjäna pengar på försäljning av glasflaskor till restauranger, glasflaskor som visat sig vara allt mer opraktiska vid hemleverans med motorcykel.