23948sdkhjf

Närproducerat lyfter livsmedelsindustrin

Livsmedelsbranschen har vuxit i en stadig takt de senaste åren och närproducerat leder trenden.

Mellan åren 2010-2014 grundades 732 svenska livsmedelsföretag som fortfarande är aktiva. Det visar en rapport från branschorganisationen Livsmedelsföretagen. Företagen är spridda över hela landet och 60 procent ligger utanför de tre stora storstadsregionerna.

– Nio av tio matentreprenörer vi intervjuade säger att den lokala anknytningen är viktig för deras verksamhet. Det kan gälla allt från företagets identitet och hur man utformar sin marknadsföring till att man använder lokala råvaror och har en stor del av sina kunder i närområdet. Det lokala blir allt viktigare för konsumenterna, och det har startupföretagen verkligen tagit fasta på, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal i ett pressmeddelande.

2015 var medelomsättningen för de nya företagen 3,3 miljoner kr och i snitt är företagens målsättning att tredubbla sin omsättning inom fem år. Sex av tio företag har planer på att anställa, nio av tio kommer att utveckla fler produkter och fem av tio kommer att börja exportera eller utöka sin befintliga export.

Vanligast bland de nystartade företagen är bagerierna som utgör 24 procent följt av mikrobryggerierna som tillverkar öl, juice och vatten i mindre skala.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078