Storefact satsar i Sverige
– Hur butiken fullt ut presterar vet man först när man ser på vad kunder verkligen gör i butik och då framför allt vad de inte gör eller inte köper. Här finns mycket att lära för att nå full potential, säger Storefacts Sverigeansvarige Jonas Cabander i ett pressmeddelande.
Cabander har senast arbetat på undersökningsföretaget Daymaker. Där har han bland annat tagit fram digitala analyser om hur kunder beter sig i butiker.
Storefact har hittills genomfört kring 150 projekt med så kallad butiksoptimering, främst i Norden men även på andra håll i världen, enligt pressmeddelandet.
Jonas Cabander säger att Storefacts analyser inte bara visar intressanta kundflöden utan även vad kunder faktiskt gör eller inte gör under sitt besök.
– Var stannar de, var stannar de inte, hur söker de information, vilka varor funderar de över men tar inte? Först då, kopplat till tid och eventuellt köp, blir det riktigt intressant och användbart som beslutsunderlag för att kunna optimera butiker och öka lönsamheten, säger Cabander.
Storefacts Sverigeansvarige anser att enda sättet att förstå kundens beteende handlar om att studera och observera dem i butikerna.
– Det skiljer sig mycket i vad man säger och verkligen gör, konstaterar han.
Storefact kopplas vanligtvis in i samband med utveckling och tester av butikskoncept, nyetableringar eller när butiker ska byggas om. Företaget har också anlitats för att bidra till analyser om varför befintliga butiker inte presterar på rätt nivå, enligt bolagets pressmeddelande.