Svag dagligvaruhandel i mars
Enligt dagens Detaljhandelsindex, DHI, från HUI Research, minskade dagligvaruhandelns försäljning i mars, jämfört med förra året, medan sällanköpshandeln ökade.
– En viktig förklaring till månadens svaga utfall är att jämförelsen sker mot påskmånaden mars 2016. Påsken är den näst största mathelgen, endast slagen av julen, och inbringar drygt 20 procent mer försäljning än en normal vecka. Som ett resultat av detta var dagligvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt under mars månad svag och landade på minus 2,2 procent. Korrigerat för den negativa påskeffekten ökade dagligvaruhandelns försäljning med 1,9 procent. Nästintill all tillväxt förklaras dock av prishöjningar, den prisjusterade ökningen var i princip obefintlig, kommenterar Andreas Svensson på HUI utfallet.
– Vår bedömning är att dagligvaruhandelns preliminära tillväxttakt för första kvartalet sannolikt kommer att revideras upp med en dryg procentenhet i samband med den definitiva skattningen som sker i maj. Bakgrunden till vår bedömning är bland annat att utvecklingen för branschen är mycket svag sett till den faktiska befolkningstillväxten, fortsätter han.
DETALJHANDELSINDEX MARS 2017 | |||
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | -2,3 | -4,0 | -0,3 |
Sällanköpsvaror | 3,7 | 5,3 | 2,4 |
Total detaljhandel | 1,0 | 1,1 | 1,9 |
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-MARS 2017 | |||
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | -1,1 | -2,9 | -0,1 |
Sällanköpsvaror | 2,0 | 3,4 | 3,6 |
Total detaljhandel | 0,6 | 0,6 | 2,2 |