Ny fusion dubblar Linas Matkasses omsättning i Norge
Linas Matkasse stärker sin position på den nordiska marknaden.
Efter att förra året expanderat i Finland och Danmark kommer nästa styrkebesked för Linas Matkasse.
Sammanslagningen av Adams Matkasse och Godlevert.no dubblerar omsättningen i Norge till cirka 700 miljoner norska kronor och ökar antalet kunder till närmare
60 000.
– Både Adams Matkasse och Godtlevert.no har en ömsesidig ambition att växa på den norska dagligvarumarknaden. För oss är det här ytterligare ett led mot att bli en långsiktig nordisk aktör. Fusionen i Norge gör den norska marknaden storleksmässigt ungefär likvärdig som den svenska, säger Niklas Aronsson, vd på Linas Matkasse, i ett pressmeddelande.
Båda företagen blir helägda av Linas Matkasse men kommer att fortsätta att verka under sina separata varumärken.
– Det här leder till att vi fortsätter erbjuda produkter med hög kvalitet, direkt från producenten till konkurrenskraftiga priser. Dessutom betyder det att utbudet av produkter kommer öka och valmöjligheterna bli större, säger Veslemøy Tvedt Fredriksen, vd på Adams Matkasse.
Fusionen väntar nu på ett godkännande från den norska konkurrensmyndigheten.
– För åtta år sedan startades Linas Matkasse i mitt vardagsrum där jag tryckte påsarna för hand. Det har från start varit en fantastisk resa som bara fortsätter, säger Niklas Aronsson.
Om Linas Matkasse Niklas Aronsson grundande Linas Matkasse 2008 tillsammans med sin syster Lina Gebäck. 2011 tog bolaget in fler delägare i form av svenska Creandum och tyska Acton Capital. 2015 tillkom Herkules Capital som ny minoritetsägare. Grundarna Niklas Aronsson och Lina Gebäck är tillsammans den största ägaren i bolaget. |