God tillförsikt hos näthandlarna
Det visar Paysons e-handelsindikator, som bygger på en enkät med 600 svenska e-handlare.
Hela 84 procent av de tillfrågade handlarna väntar sig tillväxt under de kommande tre månaderna.
Sex av tio tror nämligen på en ökad försäljning under 2017 jämfört med fjolåret. Hela 41 procent av e-handlarna svarar att de väntar sig en stark eller mycket stark tillväxt under de kommande tre månaderna. Endast en procent spår en negativ tillväxt under samma period.
– Den svenska e-handeln fortsätter att växa i snabb takt och därmed ökar även konkurrensen på marknaden. Undersökningen visar också att e-handlare upplever hård konkurrens som det största hotet mot deras tillväxt. Det är därför tydligt att företagen behöver fortsätta att utvecklas i allt från produktutbud och tjänster till marknadsföring och betalningslösningar, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.
Hemelektronik är den bransch e-handlarna tror mest på för året. Därefter kommer kläder och skor samt skönhet och hälsa. Också livsmedel, en bransch som vuxit sig allt starkare under 2016, finns med på topplistan. Den bransch e-handlarna tror minst på är böcker och media.
De branscherna tror e-handlarna mest för 2017:
1. Hemelektronik 22 %
2. Kläder & skor 17 %
3. Skönhet & hälsa 17 %
4. Livsmedel 11 %
5. Sport & fritid 10 %