23948sdkhjf

Köldmedia utmaning för Axfood

Koncernen har bland annat nära på halverat koldioxidutsläppen från de egna transporterna och återupptagit investeringarna i solceller. Därtill lyfts även matkassen 2030 som koncernens bidrag till mer hållbar livsmedelsstrategi, i Hållbarhetsredovisning för 2016.
På torsdagens släppte Axfood hållbarhetsredovisningen för 2016 och hållbarhetschef Åsa Domeij lyfte bland annat fram köldmedia i butik som koncernens största klimatutmaning och den enskilt största klimatboven.I rapporten skriver koncernen ” Allt fler varor i sortimentet kräver kylning och successivt byter vi ut kyl-och frysanläggningarna i butikerna till koldioxidneutrala diskar, men det tar tid”.

Matkassen 2030 är koncernens konkreta förslag och åtgärder och som de också kan använda för att påverka näringsliv och politiker.

Axfood har som mål att minska elanvändningen med 15 procent per kvadratmeter till utgången av 2020 (basår 2015). I fjol ökade elförbrukningen med 0,7 procent per kvadratmeter.

Därtill ska den ekologiska andelen av nettoomsättningen 2020 uppgå till 10 procent. 2016 uppgick den ekologiska andelen till 6,8 procent där Hemköps andel var 9,3 procent och Willys andel uppgick till 6,0 procent.

Vidare poängterar koncernen tre utmanande frågor för dagligvaruhandeln i stort; klimatpåverkan, framtidens gröna proteiner och djurvälfärd.
I rapporten skriver koncernen att efterfrågan på svenskproducerad mat ökar och för att möta efterfrågan så lanserades i fjol de första produkterna med den branschgemensamma ursprungsmärkningen för livsmedel producerade i Sverige, ”Från Sverige”. Axfood lanserade 258 egna varor med märkningen 2016 bland annat Garants mjölk, och därefter stora delar av mejerisortimentet. Axfood har flyttat hem delar av produktionen av varor i Garant-sortimentet. Koncernen noterat även ett ökat intresse för vego och sortimentet har utökats under fjolåret och försäljningen ökar. Här finns hela rapporten .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062