23948sdkhjf

Nya förpackningar för frukt och grönt

Framtidens förpackningar för frukt och grönt är temat för Stora Ensos senaste trendrapport. I den identifieras utmaningar och möjligheter för varumärkesägare och detaljister inom frukt & grönt.
Det stora matsvinnet i världen är något som kommer högt upp på agendan när dagens unga tillfrågas om vad som är de viktigaste samhällsutmaningarna att komma till rätta med. I rapporten konstateras att så mycket som 45 procent av all frukt och grönsaker som produceras i världen aldrig når fram till våra matbord. Frukt & grönt är dessutom en av de produktkategorier som har det högsta svinnet i detaljhandeln.

– En av framgångsfaktorerna för att komma till rätta med matsvinnet är att utveckla förpackningar som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.

I rapporten presenteras forskningsresultat från universitetet i Bologna som visar att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt & grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar, jämfört med returbackar av plast.
Att ha en hälsosam och hållbar livsstil är en allt mer växande trend och något som värdesätts högt bland dagens konsumenter konstateras det också i rapporten. Produkterna inom frukt & grönt passar väl in i detta livsmönster.

– Det som blir allt tydligare är att konsumenterna efterfrågar betydligt mer premium-produkter med hög kvalitet, så det blir allt mer avgörande för köpbesluten att frukterna och grönsakerna är färska, fräscha och smakfulla.

– Vi kommer att se en ökad användning av förpackningar inom frukt och grönt när premium blir mer betydelsefullt än att sälja stora volymer av produkterna. Förpackningarna kommer att spela en allt viktigare roll i att åstadkomma en premiumupplevelse, säger Björn Thunström.

Vid Stora Ensos DesignStudios erbjuds varumärkesägare och detaljister experthjälp för att finna de mest optimala fiberbaserade förpackningslösningarna för sina produkter.

– Vår förhoppning med denna Viewpoint är att öka medvetenheten hos varumärkesägare och detaljister om vikten av att satsa på mer innovativa och klimatsmarta förpackningar för frukt och grönt. Detta kommer att leda till att de kan öka sin vinstmarginal, samtidigt som det bidrar till att minska matsvinnet i världen, säger Björn Thunström.

Packmarknaden.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062