23948sdkhjf

Danskarna bäst på nätmat

Bland nordborna utmärker sig danskarna när det gäller att e-handla mat, enligt en ny rapport om e-handelsmarknaden i Norden från Postnord.
I Danmark är det vanligare att handla dagligvaror än i övriga länder i Norden, konstaterar Postnord i rapporten E-handeln i Norden 2017 som publicerades på torsdagen. Anledningen är att dagligvaruhandeln var tidigt ute inom e-handel i Danmark och därtill finns en lång tradition av hemleveranser. 8 procent av danskarna handlar livsmedel på nätet varje månad. Motsvarande siffra för Sverige är 6 procent, Norge 5 procent och 4 procent för Finland.

Omnikanalhandeln, där webbutiker och fysiska butiker samspelar, växer sig allt starkare och i rapporten siar Postnord att begreppen suddas allt mer ut och att vi snart bara talar om handel.
Kunden vill ha möjligheten att välja leveranssätt och 37 procent tycker att det är bra att hämta varan själv på utlämningsställe medan att hämta varan i den fysiska butiken inte är lika populärt.

I rapporten konstaterar Postnord att Sverige har kommit långt i sin mognad som e-handelsnation och konsumenterna spenderar i snitt 1 514 kronor på näthandel varje månad och två tredjedelar e-handlar varje månad. Inte oväntat är mobilen ett viktigt redskap genom hela köpprocessen numera
och svenskarna gillar att använda mobilen både vid information och köp och var tredje svensk e-konsument gör ett mobilköp varje månad. Gemensamt för samtliga nordiska länderna är att konsumenter mellan 18 och 49 år handlar oftare med mobil. 72 procent av svenskarna har tagit emot erbjudande i telefonen från en butik där man tidigare handlat och 32 procent av svenska har kollat lagersaldo för butiken i mobilen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063