Danskarna bäst på nätmat
Bland nordborna utmärker sig danskarna när det gäller att e-handla mat, enligt en ny rapport om e-handelsmarknaden i Norden från Postnord.
Omnikanalhandeln, där webbutiker och fysiska butiker samspelar, växer sig allt starkare och i rapporten siar Postnord att begreppen suddas allt mer ut och att vi snart bara talar om handel.
Kunden vill ha möjligheten att välja leveranssätt och 37 procent tycker att det är bra att hämta varan själv på utlämningsställe medan att hämta varan i den fysiska butiken inte är lika populärt.
I rapporten konstaterar Postnord att Sverige har kommit långt i sin mognad som e-handelsnation och konsumenterna spenderar i snitt 1 514 kronor på näthandel varje månad och två tredjedelar e-handlar varje månad. Inte oväntat är mobilen ett viktigt redskap genom hela köpprocessen numera
och svenskarna gillar att använda mobilen både vid information och köp och var tredje svensk e-konsument gör ett mobilköp varje månad. Gemensamt för samtliga nordiska länderna är att konsumenter mellan 18 och 49 år handlar oftare med mobil. 72 procent av svenskarna har tagit emot erbjudande i telefonen från en butik där man tidigare handlat och 32 procent av svenska har kollat lagersaldo för butiken i mobilen.