Svag månad för Icabutikerna
De svenska Icabutikerna sålde för 8 353 miljoner kronor under februari. Det är en ökning med 0,3 procent mot förra året. I jämförbara butiker minskade försäljningen.
Den svagaste utvecklingen hade Ica Supermarket. Profilen var den som gick sämst av Icas profiler förra året, och utvecklingen ser ut att fortsätta. I februari backade försäljningen 0,1 procent och hela 0,6 procent i jämförbara butiker. Tillsammans med Ica Kvantums drar det ner försäljningsutvecklingen till -0,2 procent totalt.
Ackumulerat för årets två första månader ökade försäljningen med 1,0 procent, 0,5 procent i jämförbara butiker. Den bästa utvecklingen har Ica Nära.
Den 28 februari fanns det 1 295 Icabutiker i Sverige.
Januari 2017 Butiksförsäljning
exkl moms Mkr Utveckling
samtliga Utveckling
jämförbara Maxi2 5120,4%0,4%Kvantum2 0400,7%-0,6%Supermarket2 559-0,1%-0,6%Nära1 2430,3%0,3% Totalt 8 353 0,3% -0,2% Januari – februari 2017 Butiksförsäljning
exkl moms Mkr Utveckling
samtliga Utveckling
jämförbara Maxi5 1680,4%0,4%Kvantum4 2201,5%0,2%Supermarket5 2480,9%0,4%Nära2 5331,5%1,6% Totalt 17 168 1,0% 0,5%