Coop Sverige ökar vinsten kraftigt
Coop Sverige ökade sin vinst med 42 procent under förra året. Den tidigare hårt ansatta kedjan levererar under det andra året i sin stora omställningsplan.
Rörelseresultatet ökade till 172 miljoner kronor (40 miljoner proforma). Tar man bort jämförelsestörande poster som omstruktureringskostnader, realisationsresultat och goodwillavskrivningar, är ökningen mindre, till 236 miljoner kronor från 166 miljoner proforma, men motsvarar ändå imponerande 42 procent.
– Det känns väldigt glädjande att vi nu för andra året i rad levererar ett mycket starkt resultat och en kraftig ökning av vår vinst. Vårt hårda arbete med att ställa om Coop Sverige har betalat sig. Jag vågar påstå att vi aldrig har varit i bättre form, säger vd:n och koncernchefen Sonat Burman-Olsson i en kommentar.
– Vinstökningen om 42 procent bygger på att vi vässat vårt butikskoncept och vårt kunderbjudande och stärkt våra butiksmarginaler. Detta har skett ute i de 241 butiker Coop Sverige driver. Genom förbättringar och effektiviseringar har vi dessutom skapat stora värden för konsumentföreningarna som driver de övriga 414 butikerna runt om i landet, fortsätter hon.
Dessa värden uppskattas av Coop i sin bokslutskommuniké till cirka 200 miljoner kronor.
Omställningen av butiker till de tre nya formaten fortsätter. Under året ställdes 53 butiker om eller nyöppnades i de nya formaten. Totalt har nu 67 av Coop Sveriges butiker de nya formaten. De omställda butikerna visar enligt Coop en signifikant ökad försäljning.
När det gäller onlineförsäljningen redovisar Coop Sverige en ökning på 51 procent, betydligt över marknadens totala ökning på 30 procent.
Försäljningen i Coop Sveriges egna butiker minskade, till 16 411 miljoner kronor, jämfört med 17 126 miljoner kronor proforma för 2015. Det beror dels på stängda butiker, och dels på avvecklingen av byggsortimentet, reducerat nonfood-sortiment och minskade överytor i butikerna.
För att se om det innebär att hela Coop tappar marknadsandelar måste man först se försäljningen i de fristående föreningarnas butiker, som är betydligt fler än Coop Sveriges.
Omställningen tlll de nya formaten kostar också omsättning, men det är enligt Coop i enlighet med strategin.
Grossist- och övrig försäljing ökade något, bland annat beroende på övertagandet av Konsum Värmlands logistikverksamhet.
Resultatet på sista raden ökade till 344 miljoner kronor (66 miljoner proforma).
”Parallellt med alla aktiviteter som märks ute i butik och bland kunderna har vi också arbetat med att förändra vår kultur mot att ännu tydligare fokusera på kund och att bygga ett Coop där medarbetarna känner delaktighet, stolthet och engagemang. Att arbetet ger effekt ser vi bland annat på den medarbetarundersökning som vi genomförde förra året – vi gjorde en kraftig positiv förflyttning mot 2014, då vi genomförde undersökningen för första gången”, skriver Sonat Burman-Olsson i bokslutskommentaren.